ماذا ستقرأ في هذا المقال

حقایقی درباره اچ آی وی/ ایدز

ویروس اچ آی وی (HIV) چیست؟

ویروس اچ آی وی

اچ آی وی (HIV) یا همان ویروس نقص ایمنی انسانی، اخیرا در کشورهای در حال توسعه کمتر موجب مرگ و میر افراد می شود؛ چرا که راه های درمان این بیماری کشف شده اند. هنوز هم میلیون ها نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این ویروس و در آخرین مرحله این بیماری جان خود را از دست می دهند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تا اواخر سال 2014، حدود یک و یک دهم از مردم آمریکا، در سنین بالای 13 سال مبتلا به بیماری ایدز بوده اند.

دلایل زیادی وجود دارد که تمامی افراد باید اطلاعات کافی در مورد این بیماری داشته باشند، چه از این جهت که بدانند چه میزان در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و چه به این دلیل که یاد بگیرند با بیمار مبتلا به ایدز چگونه باید برخورد کنند.

در این مقاله به نکات و مطالب مهمی اشاره شده است که باید در مورد این بیماری بدانید:

1. هرکسی ممکن است به ویروس اچ آی وی مبتلا گردد.

بیماران مبتلا به ایدز

اولین بار که بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی شناخته شد، با نام های دیگری از  جمله «سرطان همجنس بازان» وGRID  که علامت اختصاری نقص ایمنی مرتب با همجنسگرایی است از آن یاد می شد. امروزه دیگر این اسامی استفاده نمی شوند، زیرا مشخص شده است که هرکسی می تواند به این ویرووس مبتلا شود.

در ایالات متحده آمریکا، مردان همجنس گرا و دوجنس گرا بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HIV قرار دارند. اما طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، مردان و زنانی که گرایش های همجنسگرایانه ندارند نیز نسبت به این ویروس آسیب پذیر می باشند و 20 درصد از عفونت های جدید HIV را تشکیل می دهند.

این ویروس همچنین ممکن است از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل دارویی با افراد مبتلا به HIV (مثل سوزن) نیز انتقال یابد. برخی گروه های قومی و نژادی در ایالات متحده بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

طبق آمار و گزارشات CDC، نژادهای آفریقایی-آمریکایی تنها حدود 12 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، اما تقریبا نیمی از این این اقوام که در ایالات متحده زندگی می کنند، مبتلا به اچ آی وی هستند.

تشخیص های جدید  HIVدر اقوام آفریقایی-آمریکایی، عمدتاً در میان مردانی صورت گرفته است که همجنس گرا یا دوجنس گرا هستند.

2. آمار مبتلایان به ایدز، نجومی است.

تست اچ آی وی

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و همچنین سازمان بهداشت جهانی، از سال 1981 که ویروس ایدز شایع شده است، بیش از 70 میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس آلوده شده اند و حدود 35 میلیون نفر(675,000 نفر در ایلات متحده) در اثر این بیماری جان خود را ازدست داده اند.

به در آبان 97 آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

در سایر نقاط جهان، شدت این بیماری در افراد مبتلا به آن بیشتر است. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، تقریبا از هر 25 فرد بزرگسال، 1 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی است.

با وجود این، CDC چنین گزارش می کند که به طور کلی، اخیراً میزان ابتلا به عفونت های HIV در ایالات متحده آمریکا، با کمک تلاش های پیشگیرانه در حال کاهش است. اما پیشرفت ناهموار بوده است. گروه های خاصی مثل مردان همجنسگرا و دوجنسگرای نژاد هیسپانیک و آمریکای لاتین، آمار تشخیص این بیماری را افزایش می دهند.  

3. شما نیز ممکن است مبتلا به ویروس HIVبوده و خود از آن بی خبر باشید.

افرادی که مبتلا به ویروس اچ آی وی می شوند، در ابتلا علائمی شبیه به آنفولانزا را تجربه می کنند؛ مثل احساس خستگی، تب، سردرد، گلو درد و دردهای عضلانی و مفصل. (علائم دیگر ممکن است شامل تورم و درد غدد لنفاوی، بثورات پوستی با ایجاد برآمدگی های قرمز یا صورتی باشد.)

اما بسیاری از افراد دیگر نیز در طول مراحل اولیه (مرحله حاد) عفونت، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند و ممکن است بدون اطلاع از این موضوع، این ویروس را به دیگران نیز انتقال دهند.

تنها راه اطمینان از اینکه آیا شما یا همسرتان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستید یا نه، انجام آزمایش HIV است. در مرحله آخر و قبل از اینکه این ویروس تبدیل به بیماری ایدز شود، علائمی ایجاد می کند، اما بازهم ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود.

4. پیشگیری از HIV مهم است.

پیشگیری از اچ آی وی

از آنجا که ویروس اچ آی وی، از طریق تبادل مایعات بدن منتقل می شود، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت این است که همیشه رابطه جنسی سالم و بی خطر داشته باشید و از به اشتراک گذاشتن لوازم دارویی مثل سوزن اجتناب کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، توصیه می کند که همه ی افراد بین سنین 13 تا 64 سال، حداقل یک بار باید آزمایش اچ آی وی آزمایش دهند. همچنین افرادی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، روابط جنسی پرخطر دارند و برای تزریق دارو از سوزن مشترک استفاده می کنند، تقریبا هر 6 ماه باید آزمایش دهند.

همچنین افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند؛ مثلا شریک جنسی شان مبتلا به اچ آی وی است، لازم است برای امنیت بیشتر پیشگیری قبل از مواجهه (PrEP) انجام دهند. ممکن است به شما در حفظ امنیت کمک کند. این درمان پیشگیرانه باعث کاهش احتمال ابتلا به ویروس می شود که منجر به توقف جا گرفتن ویروس در بدن می شود.

بسیار مهم این است که شما PrEP را به طور مداوم و طبق دستور پزشک استفاده کنید. به گفته CDC، این نوع پیشگیری می تواند خطر ابتلا به اچ آی وی در اثر رابطه جنسی را تا 90 درصد و خطر انتقال آن را در میان تزریق کنندگان دارو، بیش از 70 درصد کاهش دهد.

5. ویروس اچ آی وی، یک حریف قدرتمند دارد.

قبل از سال 1996، ابتلا به اچ آی وی اساساً به مثابه حکم مرگ افراد بود. اما پس از آن و طی دو دهه بعد، دسته ای از داروها که به عنوان درمان آنتی رتروویرال (ART)  شناخته می شوند، برای درمان این بیماری به کار گرفته شدند. این داروها به جلوگیری از تکثیر ویروس کمک می کند و می تواند از عفونت ایدز جلوگیری کرده و این بیماری کشنده را به یک بیماری قابل کنترل تبدیل کند.

به گفته پزشکان، تولید این داروها یک پیشرفت علمی حیرت انگیز بوده است.  بسیاری از افرادی که امروزه در اثر این بیماری می میرند، کسانی هستند که تا زمانی که علائمشان شدید نشود، از ابتلا به این ویروس مطلع نمی شوند.

حتی کسانی که فکر می کنند ممکن است در معرض ویروس اچ آی وی باشند، در صورتی که سریعاً اقدام کنند، گزینه های مختلفی برای درمان دارند. به این افراد توصیه می شود که پزشک خود را از این موضوع مطلع سازند و طی 72 ساعت، مصرف یک دسته از داروهای ART با نام پیشگیری پس از مواجهه (PEP) را شروع کنند.

6. ابتلا به اچ آی وی از طریق هیچ نوع تماس امکان پذیر نیست.

راه های انتقال اچ آی وی

هنوز هم افسانه های مختلفی در مورد ایدز و اچ آی وی وجود دارد. مثلا بنا به گفته CDC ، ویروس اچ آی وی از طریق نیش حشرات یا گزیدگی، در آغوش گرفتن یکدیگر، دست دادن و یا استفاده از توالت مشترک یا ظروف منتقل نمی شود. همچنین این ویروس از طریق بوسه با دهان بسته، یا تماس با اشک یا عرق فرد مبتلا منتقل نمی شود.

همچنین اچ آی وی از طریق کار کردن یا تعامل با فرد مبتلا نیز منتقل نمی گردد. علاوه بر این، بنا به گفته CDC، انتقال این ویروس از یک زن به زن دیگر از طریق تماس جنسی نیز نادر است.

انتقال ویروس اچ آی وی

7. این بیماری مخصوص مردان نیست.

ابتلا به اچ آی وی

بنا به گزارش مرکز کنترل بیماری، تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به اچ آی وی در ایالات متحده آمریکا زن هستند و بیشتر آنها از طریق رابطه جنسی با مردان به این ویروس مبتلا شده اند.

همچنین زنان باردار مبتلا به اچ آی وی می توانند در دوران بارداری، این  ویروس را به جنین خود نیز منتقل کنند؛ آنها همچنین در طول زایمان و هنگام شیردهی نیز می توانند ویروس را به نوزادشان انتقال دهند.

8. اچ آی وی، پیچیده تر از آن است که فکر می کنید.

اچ آی وی ویروسی پیچیده است.

مقالاتی که در روزنامه ها و مجلات چاپ می شوند، اغلب به اچ آی وی به چشم یک موجودیت واحد اشاره می کنند، اما در واقع دو نوع از این ویروس وجود دارد: HIV-1 و HIV-2.

 بیشترین عفونت های اچ آی وی در سراسر جهان و در ایالات متحده از نوع HIV-1 هستند. این ویروس اگر درمان نشود، منجر به بیماری ایدز خواهد شد.

نوع دیگر ویروس اچ آی وی، HIV-2 است که بیشتر در آفریقای غربی یافت می شود. این نوع اچ آی وی در ایالات متحده نادر است و همچنین احتمال تبدیل آن به ایدز نیز کمتر است.

9. شما می توانید آزمایش اچ آی وی را در محیط منزل نیز انجام دهید.

آزمایش اچ آی وی

چندین نوع از آزمایشات اچ آی وی خانگی تا کنون مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته اند. و می توان این تست ها را به صورت آنلاین یا از داروخانه ها تهیه کرد. فقط باید از تاییدیه آنها مطمئن شوید.

انجام بسیاری از این تست ها به این صورت است که فرد با یک سوزن به نوک انگشت خود می زند و چند قطره خون را روی یک پد مخصوص قرار داده و نمونه را به یک آزمایشگاه ارسال می کند.

این آزمایش را پزشک نیز می تواند برایتان تجویز کند و یا با مراجعه به آزمایشگاه، می توانید آزمایش خون یا بزاق اچ آی وی را انجام دهید.

توصیه می شود که اگر از هریک از این آزمایشات نتیجه مثبت گرفتید، برای اطمینان و تایید درستی آزمایش، به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات دیگری نیز انجام دهید.

10. اچ آی وی یا ایدز هنوز یک مشکل بزرگ است که گاه نادیده گرفته می شود.

امروزه در ایالات متحده آمریکا، بیش از 1.1 بیمار مبتلا به اچ آی وی زندگی می کنند، اما تعداد زیادی از این افراد (تقریبا 1 نفر از هر 7 نفر) خود نمی دانند که آلوده به این ویروس هستند.

مرجع

https://www.everydayhealth.com/hiv-aids/10-hiv-aids-facts-everyone-should-know.aspx?xid=cs_001_018_198&utm_source=Google_Search&utm_medium=cpc&utm_campaign=20386&utm_term=6221

ما هو رأيك؟

الرأي (2)

حفظ التعليق حقایقی درباره اچ آی وی/ ایدز

حفظ التعليق حقایقی درباره اچ آی وی/ ایدز

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی حقایقی درباره اچ آی وی/ ایدز را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید