ماذا ستقرأ في هذا المقال

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ و علائم آن

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ چیست؟

انگشت ماشه ای (Trigger finger)، وضعیتی است که در آن یکی از انگشتان به حالت خمیده باقی می ماند. این انگشت ممکن است با حرکتی ناگهانی صاف شده و سر جای خود برگردد، مانند انگشتی که ماشه تفنگ را می کشد و سپس آن را آزاد می کند.

انگشت ماشه ای که آن را  تنوسینوویت استنوزیس (stenosing tenosynovitis) نیز می نامند، زمانی ایجاد می شود که غلاف اطراف تاندون در انگشت دست، به دلیل التهاب باریک می شود. اگر این وضعیت خیلی شدید باشد، انگشت ماشه ای شما در حالت خمیده قفل می گردد.  

 

برای دریافت نوبت درمان انگشت ماشه ای کلیک کنید

 

افرادی که شغل و حرفه یا سرگرمی آنها ایجاب می کند که حرکات تکراری با انگشتان خود انجام دهند، بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند. همچنین این وضعیت در زنان و در افراد دیابتی شایع تر از سایرین است.

درمان انگشت ماشه ای، بسته به میزان شدت آن متغیر است.

 

علائم و نشانه های انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ

علائم انگشت ماشه ای ممکن است از خفیف تا شدید پیشرفت کند. این علائم عبارتند از:

 

  • سفتی و خشکی انگشت، به خصوص هنگام صبح

  • ایجاد صدای تق یا کلیک هنگامی که انگشت خود را حرکت می دهید.

  • وجود درد و ناراحتی یا برآمدگی (گره) در کف دست در محل انگشت آسیب دیده.

  • انگشتی که در وضعیت خمیده قرار گرفته یا در این حالت قفل و به طور ناگهانی راست می شود.

  • انگشت قفل شده در موقعیت خمیده که شما قادر به راست کردن آن نیستید.

 

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ و علائم آن

 

این عارضه می تواند برای هر یک از انگشتان از جمله انگشت شست اتفاق بیافتد. همچنین ممکن است همزمان چندین انگشت و یا هر دو دست دچار این وضعیت باشند. این قفل شدگی معمولا درهنگام صبح و زمانی که سعی دارید یک شیء را محکم بگیرید یا می خواهید انگشت خود را صاف کنید، بیشتر است. 

 

چه وقت باید به متخصص ارتوپدی برای انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ مراجعه کرد؟

اگر مفصل انگشتتان داغ و ملتهب شود، باید فورا به پزشک مراجعه کنید، چرا که این علائم می تواند نشانه عفونت باشد.

اگر در مفصل انگشت، احساس سفتی، گرفتگی، درد یا بی حسی داشته باشید و همچنین اگر نتوانید انگشت خود را خم یا راست کنید، بهتر است با پزشک خود یک نوبت ملاقات بگیرید.

 

علت ایجاد انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ

تاندون ها، طناب های رشته داری هستند که مفاصل را به استخوان ها متصل می کنند. اطراف هر تاندون را یک غلاف و پوشش محافظتی دربرگرفته است. زمانی که این غلاف حساس و ملتهب می شود، عارضه انگشت ماشه ای اتفاق می افتد. زیرا در این حالت به علت التهاب، حرکت تاندون داخل غلاف دشوار می گردد. آسیب طولانی مدت غلاف تاندون می‌تواند باعث ایجاد زخم، ضخیم شدن و تشکیل برآمدگی (غده) در تاندون شده که این وضعیت حرکت آن را حتی دشوار تر نیز می سازد.

 

چه مواردی باعث ابتلا به انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ می شود؟

عواملی که شما را در معرض خطر انگشت ماشه‌ای قرار می‌دهند، عبارت‌اند از:

 

  • گرفتن و محکم نگه داشتن چیزی به صورت مکرر: اعمال و عاداتی که نیازمند استفاده مکرر از دست و محکم نگه­ داشتن‌های پی در پی اشیاء هستند، می توانند خطر بروز انگشت ماشه ای را افزایش ‌دهند.

  • بیماری‌های خاص: افرادی که دیابت یا روماتیسم مفصلی دارند، بیشتر در معرض خطر انگشت ماشه‌ای می باشند.

  • جنسیت افراد: عارضه انگشت ماشه ای غالبا در زنان شایع ‌تر است.

  • جراحی سندرم تونل کارپال: انگشت ماشه‌ ای می تواند یکی از عوارض جراحی سندرم تونل کارپال باشد که مخصوصا در شش ماه اول پس از عمل رخ می دهد.

 

تشخیص بیماری انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ

برای تشخیص این عارضه، نیاز به آزمایشات بالینی نیست. پزشک می تواند انگشت ماشه ای را به کمک معاینه فیزیکی و سابقه بیماری های فرد تشخیص دهد. در طول معاینه پزشک از شما می خواهد که دست خود را باز و بسته کنید. سپس مناطق دردناک و همچنین میزان نرمی حرکت و علائم قفل شدگی انگشتان را بررسی می کند.

همچنین پزشک کف دست شما را به دنبال غده و برآمدگی لمس می کند. اگر این برآمدگی در ارتباط با انگشت ماشه ای باشد، همچنان که انگشتتان را حرکت می دهید، برآمدگی نیز جا به جا می شود. زیرا برآمدگی در ناحیه التهاب در قسمتی از تاندون که انگشت را حرکت می دهد، به وجود می آید.

 

درمان انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ

درمان این عارضه، بسته به شدت و مدت زمان بروز علائم متفاوت است.

 

دارو درمانی برای انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مثل ایبو پروفن یا ناپروکسن، می توانند درد ناشی از این عارضه را بهبود بخشند، اما معمولا تاثیری در بهبود التهابی که غلاف تاندون را تنگ یا آن را مسدود کرده، ندارد.

درمان های سنتی غیر تهاجمی در این زمینه عبارتند از:

 

  • استراحت کردن: بهتر است تا زمانی که علائم این عارضه بهبود نیافته است، از انجام حرکاتی که مستلزم خم کردن دائم انگشتان یا مشت کردن پی در پی دست و گرفتن محکم اشیاء هستند و همچنین چنگ زدن یا استفاده طولانی مدت از ماشین­ آلات دستی و ارتعاشی خودداری کنید. اگر وری هم رفته نمی توانید از انجام این اعمال پرهیز کنید، بهتر است از دستکش های پد دار برای محافظت از تاندون ها استفاده کنید.

  • بستن آتل: در این موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که تا هنگام بهبودی و حدود 6 هفته، شب ها به هنگام خواب آتل ببندید. این آتل به استراحت و راحتی تاندون کمک می کند.

  • نرمش ها و تمرینات کششی: پزشک ممکن است برای حفظ انعطاف حرکتی انگشت، حرکات نرم کششی را توصیه کند.  

 

عمل جراحی و سایر روش های درمانی انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ

اگر علائمتان شدید باشد و هیچ یک از درمان های مرسوم نیز موثر واقع نشده باشند، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

 

تزریق استروئید: تزریق داروهای کورتونی در اطراف غلاف محافظ تاندون می تواند التهاب را کاهش داده و باعث شود که تاندون بار دیگر آزادانه حرکت کند. این یکی از رایج ترین درمان ها است و معمولا طی یک سال یا بیشتر در اغلب افراد موثر واقع می شود. اما گاهی اوقات این تزریق باید بیش از یک مرتبه انجام شود. این درمان برای افراد دیابتی کمتر موثر واقع می شود.

انتشار زیرپوستی: پزشک بعد از بی حس کردن کف دست، یک سوزن محکم را وارد بافت اطراف تاندون آسیب دیده می‌کند. با حرکت دادن سوزن، نواحی منقبض که مانع از حرکت نرم تاندون می‌شوند، از هم باز می شوند.

این نوع درمان باید تحت کنترل سونوگرافی انجام شود تا پزشک بتواند نوک سوزن و حرکت آن را در زیر پوست را به درستی مشاهده کرده و بدون آسیب رساندن به تاندون یا اعصاب مجاور آن، غلاف محافظ را باز کند. این روند معمولاً در مطب پزشک یا در اتاق عمل صورت می گیرد.

جراحی: جراح با ایجاد یک برش کوچک درانگشت آسیب دیده، بخش آسیب دیده غلاف محافظ را قطع می کند تا تاندون بار دیگر آزادانه حرکت کند. این نوع جراحی معمولا در اتاق عمل صورت می گیرد.

 

برای دریافت نوبت آنلاین با متخصصین جراحی دست در سراسر ایران کلیک کنید

 

آمادگی برای ملاقات با متخصص انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ

لیستی از تمامی داروهای مصرفی خود اعم از مکمل ها و مویتامین ها به همراه دوز مصرف آنها تهیه کنید تا به پزشک ارائه دهید. هنگام ملاقات پزشک می توانید سوالات زیر را از او بپرسید:

 

  • علت بروز این علائم چیست؟

  • آیا این وضعیت موقتی است یا دائمی؟

  • چه نوع درمان هایی برای این عارضه وجود دارد؟

  • آیا این عارضه و یا درمان ان دارای عوارض خاصی می باشد؟

 

 

پادکست انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ و علائم آن

 

چه انتظاری از متخصص انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ دارید؟

پزشک نیز ممکن است سوالاتی از قبیل موارد زیر از شما بپرسد:

 

  • چه علائمی دارید؟

  • این علائم از چه زمان شروع شده است؟

  • آیا این علائم مداوم هستند یا رفت و برگشت می کنند؟

  • چه عامل یا عواملی باعث بهبود یا بدتر شدن علائمتان می شود؟

  • آیا حرکات تکراری با انگشتان خود زیاد انجام می دهید؟

  • آیا اخیرا جراحی دست داشته اید؟

 

مرجع

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/trigger-finger/symptoms-causes/syc-20365100

 

ما هو رأيك؟

الرأي (5)

حفظ التعليق انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ و علائم آن

حفظ التعليق انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ و علائم آن

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی انگشت ماشه ای یا تریگر فینگ و علائم آن را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید