ماذا ستقرأ في هذا المقال

سه باور غلط درباره کرونا ویروس جدید (COVID-19)

شایعات متعدد درباره ویروس کرونا

ویروس کووید 19

آیا نام کرونا ویروس از آبجو کرونا گرفته شده است که در واقع برندی با همین نام است؟ هرچند این باور، ایده ای بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما طی چند روز گذشته، سرچ هایی که در گوگل صورت گرفته، نشان می‌دهد که چنین سؤالاتی نیز در ذهن افراد نسبت به این ویروس جدید ایجاد شده است.

دکتر گرگوری پولند (Gregory Poland)، متخصص ویروس‌شناسی و رئیس گروه تحقیقات واکسیناسیون در کلینیک مایو در این باره می‌گوید: واژه کرونا (corona) به معنای تاج است.

اگر به وسیله یک میکروسکوپ الکترونی به این ویروس نگاه ‌کنید، برجستگی‌های ‌میخ مانندی مشاهده می کنید که آن را شبیه تاج کرده است، علت انتخاب این نام برای این ویروس نیز همین است.

شایعه ای که درباره این نوع آبجو وجود دارد نیز، یکی از نظریات متعدد عجیب درباره ویروس کرونای جدید یعنیCOVID-19  است که این روزها در برخی شبکه‌های اجتماعی رواج دارد.

همچنین برخی از موارد انتشاریافته در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی، شامل توصیه‌های پزشکی خطرناکی هستند که برای سلامت شما به ‌شدت مضر هستند.

در اینجا به سه باور اشتباه که درباره کرونا ویروس جدید این روزها در میان افراد رواج دارد، می پردازیم و حقیقت پشت آن را بیان می کنیم:

باور غلط  شماره 1: حیوانات خانگی، می‌توانند مبتلا به ویروس کرونا شده و آن را به ما انتقال دهند.

ابتلا به کرونا در حیوانات

یکی از شرکت های تولید کننده ماسک‌ تنفسی برای سگ‌ها، می گوید در مناطقی که ویروس کرونا در چند هفته اخیر تأیید شده است، مشتریانش این محصولات را به تعداد زیاد خریداری کرده‌اند.

 حتی تصاویری وجود دارد از سگ‌هایی که در محل‌های عمومی ماسک زده‌اند.

دکتر پولند می‌گوید، شما کروناویروس جدید را که یک ویروس انسانی خطرناک است، از سگ‌ها نخواهید گرفت.

درست است که حیوانات نیز کرونا ویروس مخصوص به خود را دارند،اما این ویروس‌ها باعث ایجاد بیماری در انسان نمی شود.

نیازی نیست به سگ‌های خود ماسک بزنید. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، شواهدی مبنی بر این کروناویروس 2019 بتواند علاوه بر انسان، حیواناتی مثل سگ و گربه را نیز آلوده کند، وجود ندارد.

باور غلط شماره 2: نوشیدن محلول‌های معدنی جادویی، می تواند شما را در برابر ویروس کرونا ایمن سازد!

محلول جادویی

برخی از نمایندگان فروش محلول های Miracle Mineral Solution  و تولید کنندگان این محصولات که آنها را با نام اختصاری MMS نیز می شناسند، مصرف آن را برای درمان طیف گسترده ای از بیماری‌ها از ویروس اچ آی وی گرفته تا اختلال اوتیسم توصیه می کنند. اما این در حالی است که هیچ گونه شواهد علمی و تحقیقات پزشکی در این زمینه وجود ندارد.

چنان که می دانید، برخی شبکه‌های اجتماعی نیز به شدت برای این محصولات به طور گسترده تبلیغ می کنند. اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این ادعا را مطلقاً رد کرده است.

نوشیدن هیچ‌ چیز عجیبی از ابتلا به این عفونت جلوگیری نمی‌کند. در حقیقت محلول‌های MMS حاوی کلرید سدیم است که در صورت ترکیب با اسیدسیتریک طبق دستورالعمل به مایع سفیدکننده تبدیل می‌شود.

درصورتی‌ که شما مایع رقیق سفیدکننده بنوشید، دچار آسیب های مری خواهید شد. اما کرونا ویروس فقط سلول‌های تنفسی را درگیر می کند، نه سیستم گوارشی شما را.

باور غلط شماره 3: آنتی‌بیوتیک‌های می‌توانند مانع ابتلا به کرونا ویروس جدید شوند یا جهت درمان آن موثر هستند.

آنتی بیوتیک برای درمان کرونا

شاید شما در قفسه داروهای خود مقداری آنتی‌بیوتیک داشته باشید. آیا در صورت مشاهده علائم کرونا ویروس باید از آن‌ها مصرف کنید؟ آیا این کار می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه باشد؟

طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC)، آنتی‌بیوتیک‌ها تنها عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند نه ویروس‌هایی مانند کرونا ویروس را. درنتیجه آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری کمک به ما نخواهند کرد.

چگونه در برابر این ویروس از خود محافظت کنیم؟

مراحل ساده‌ای وجود دارند که شما می‌توانید با انجام آن‌ها خطر ابتلا یا انتشار این  ویروس را کاهش دهید.

دست‌های خود را مرتباً بشویید، صورت خود را لمس نکنید و در زمان عطسه یا سرفه دهان خود را بپوشانید.

درصورتی‌ که در نزدیکی افرادی که عطسه و سرفه می‌کنند قرار داشتید، مثلاً در هواپیما، از ماسک N95  استفاده کنید.

اگرچه کرونا ویروس یک عامل خطر جدی و هشداردهنده است، اما دغدغه اصلی بهداشت در آمریکا باید آنفلوانزا باشد. طبق پیش‌بینی CDC، در هر فصل 26 میلیون مورد ابتلا به آنفولانزا و حداقل ده هزار مورد مرگ ‌ومیر ناشی از آن وجود دارد.

خوشبختانه اقدامات احتیاطی که کارشناسان برای کرونا ویروس توصیه می‌کنند، برای پیشگیری از آنفلوانزا نیز  مفید و موثر است.

اگر علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس داشتید که می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به کرونا ویروس باشد، از تماس با سایرین خودداری کنید و فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

تنها چیزی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که برای افراد مبتلا به کرونا ویروس مراقبت‌های حمایتی ایجاد کنیم. موارد وخیم‌تر ممکن است نیاز به بستری شدن، دستگاه تنفسی و مایعات و مواد غذایی داخل وریدی داشته باشند که بسته به میزان شدت یا پیچیدگی بیماری فرق می‌کند.

برخورد با اطلاعات غلط درباره کرونا ویروس 2019

اطلاعات غلط درباره کرونا

کروناویروس مردم سراسر جهان را در لبه پرتگاه قرار داده است. این امر باعث به راه افتادن موج پست‌های شبکه‌های اجتماعی حاوی نظریه‌های غلط درباره این ویروس شده‌اند که درنهایت بحران سلامت عمومی را بدتر می‌کند.

در تاریخ 10 بهمن فیس بوک اعلام کرد که محتواهای مربوط به نظریه‌های تنفسی و اطلاعات ثابت نشده درباره کرونا ویروس را از این پلت فرم حذف می‌کند.

شما همیشه باید منابع خود را دوباره بررسی کنید. تنها بر یک منبع اتکا نکنید و به دنبال اطلاعاتی باشید که از کشورهای دیگر می‌آیند، در این صورت می‌توانید بفهمید که این ویروس واقعاً چطور رفتار می‌کند.

CDC  و WHO محل‌های معتبری برای اطلاعات درباره کرونا ویروس هستند. منابع شبکه‌ای بی‌طرف و معتبر که حقایق را بررسی می‌کنند می‌توانند به‌روزترین اطلاعات درباره آخرین اخبار سلامتی بدهند. همیشه سطح خطر خود در رابطه با این بیماری را در سطح پایین نگه دارید تا از وحشت جلوگیری شود.

مرجع

Don’t Fall for These 3 Myths About the New Coronavirus

 

ما هو رأيك؟

الرأي (6)

حفظ التعليق سه باور غلط درباره کرونا ویروس جدید (COVID-19)

حفظ التعليق سه باور غلط درباره کرونا ویروس جدید (COVID-19)

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی سه باور غلط درباره کرونا ویروس جدید (COVID-19) را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید