ماذا ستقرأ في هذا المقال

گودافتادگی زیر چشم

چه عواملی باعث گودافتادگی چشم ها می شود؟

پوست لطیف زیر چشم شما ممکن است گاهی اوقات تیره، غرق و توخالی به نظر برسد. اگرچه گودی زیر چشم ها معمولاً نتیجه پیری، کمبود آب بدن یا عدم خواب کافی است، اما می تواند نشانه یک بیماری نیز باشد.

در ادامه این مقاله به دلایل فرورفتگی زیر چشم، گزینه های درمانی موجود و درمان های خانگی این عارضه می پردازیم.

چشمان گود افتاده چه علائمی دارند؟

شاید برای اولین بار وقتی به یک آینه نگاه می کنید متوجه چشمان گود افتاده خود شوید. اگرچه  ظاهر دقیق چشم ها در این حالت ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما غالباً گودرفتگی چشم ها را اینگونه توصیف می کنند:

  • خالی شدن (تهی شدن) زیر چشم
  • وجود سایه تیره روی پلک پایین
  • حلقه های تیره زیر چشم
  • پوست به ظاهر نازک شده زیر چشم
  • صورت و چهره ای که خسته به نظر می رسد.

چشمان گودافتاده را با نام های دیگری از جمله تیرگی یا سیاهی زیر چشم نیز می شناسیم. از آنجا که حلقه های تیره اطراف چشم معمولاً در نتیجه افزایش سن به وجود می آید، اکثر افراد در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 زندگی خود این وضعیت را تجربه می کنند.

علل گودافتادگی چشم ها

عوامل مختلفی می تواند باعث گودافتادگی زیر چشم ها شود. بیشتر اوقات، دلیل این امر یک مشکل و بیماری جدی نیست.

بالا رفتن سن

با افزایش سن، اغلب چربی و تراکم استخوان را در نقاط مختلف بدن، از جمله صورتمان از دست می دهیم. همچنین ساختارهای حمایتی بدن (بافت همبند) که اجزای مختلف را در کنار هم نگه می دارند، نیز با بالا رفتن سن کاهش یافته و سست می شوند. پوست، کلاژن خود را از دست داده و نازک و شفاف می شود. بنابراین گودرفتگی زیر چشم می تواند بخشی از فرایند گذر زمان و بالا رفتن سن باشد. 

کاهش وزن چشمگیر

هنگامی که وزن زیادی از دست می دهید، از بین رفتن چربی در تمام نواحی بدن از جمله صورت رخ می دهد. از دست دادن چشمگیر چربی در صورت نیز می تواند رگ های خونی اطراف چشم شما را نمایان تر و شفاف تر کند.

ژنتیک

وضعیت چشم ها درحفره چشمی نیز به ژنتیک شما بستگی دارد. اگر سایر اعضای خانواده شما نیز از نظر ظاهری دچار گودافتادگی یا تیره شدن زیر چشم باشند، این مسئله می تواند بخشی از دی ان اِی (DNA) یا ژنتیک شما باشد.

کمبود خواب

خواب با کیفیت پایین یا نداشتن خواب کافی یک مشکل شایع در جامعه امروز است. غالباً خواب شبانه کمتر از هفت ساعت (خواب آرامش بخش) می تواند در وضعیت پوست و چهره شما موثر باشد.

کم آبی بدن

کمبود آب بدن و عدم مصرف آب و مایعات کافی طی روز می تواند منجر به گودافتادگی چشم ها بخصوص در کودکان شود. کودکان بیشتر مستعد کم آبی ناشی از ویروس های معده و باکتری ها هستند.

اگر چشم های فرزند شما در اثر ابتلا به اسهال و استفراغ دچار گودرفتگی شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این می تواند یک نشانه جدی از کمبود آب بدن باشد. علائم دیگر کم آبی شامل تشنگی بیش از حد، کمبود ادرار و خشکی دهان است. کم آبی بدن می تواند باعث بی حالی (اُفت سطح هوشیاری) شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

با قرار گرفتن در معرض آفتاب، بدن ما ماده ای ملانین (melanin) تولید می کند که باعث تیرگی پوست می شود. اگر پوست شما به لحاظ ژنتیکی تیره است، قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث تیرگی بیشتر آن می شود.

این حلقه های تیره که زیر چشم سایه ایجاد کنند، می توانند باعث ظاهر گودافتاده چشم ها شوند.

آلرژی و حساسیت

رینیت آلرژیک (Allergic rhinitis)، که به آن تب یونجه یا آلرژی فصلی نیز گفته می شود، می تواند باعث ایجاد حلقه های تیره زیر چشم ها شود و جلوه ای گودافتاده به آنها بدهد. همچنین افراد مبتلا به آلرژی ممکن است پوست اطراف چشم خود را به دلیل خارش چشم مالش دهند یا بخراشند و این امر منجر به تحریک و التهاب پوست زیرچشم شود. علائم دیگر آلرژی شامل گرفتگی بینی، عطسه و خارش چشم و گلو است.

عفونت های سینوسی

التهاب سینوس ها یا عفونت آنها( سینوزیت) می تواند باعث شود زیر چشمان شما گودافتاده و تیره به نظر برسد. فشار در صورت و درد و گرفتگی بینی از علائم دیگر عفونت سینوس است. اگر فکر می کنید عفونت سینوس دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن، سطح کلاژن پوست را کاهش می دهد و باعث می شود پوست شما خاصیت ارتجاعی و کش سانی خود را از دست بدهد. همچنین کشیدن سیگار می تواند منجر به ضعیف شدن وافتادگی پوست صورت و درنهایت گودافتادگی چشم ها شود.

آیا برای گودافتادگی زیر چشم باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر گودافتادگی چشمان شما با وجود تلاش هایتان برای بهتر خوابیدن و نوشیدن آب کافی به مرور زمان بدتر شود و یا اگر همراه با علائم دیگری باشد، دراین صورت بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

پزشک هنگام ویزیت از شما در مورد سابقه بیماری پرس وجو کرده و صورت شما را معاینه می کند. او همچنین در مورد داروهایی که مصرف می کنید از شما سوال می کند. اینکه از چه مدت قبل چشمان گودافتاده دارید. حتماً درباره سایر علایمی که ممکن است تجربه کرده باشید، مانند احتقان بینی، خارش چشم یا خستگی، یا اگر اخیراً کاهش داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
براساس علائم، پزشك شما ممكن است آزمایشاتی تجویز کند تا تشخیص دهد چه عواملی باعث ایجاد فرورفتگی چشم های شما شده است.

آیا گودافتادگی چشم ها می تواند باعث بیماری شود؟

اگر گودافتادگی زیر چشم در اثر پیری یا ژنتیک ایجاد شود، خطرناک نیست و هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، تغییرات منفی در ظاهر شخص می تواند واکنش های عاطفی برانگیزد. عزت نفس ضعیف و کاهش اعتماد به نفس در نهایت می تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود.

درمان گودافتادگی زیر چشم

چشمان گودافتاده ای را که در نتیجه آلرژی یا عفونت های سینوس ایجاد می شود، می توان با دارو درمان کرد. آنتی هیستامین های رایج و قطره های چشمی می توانند به کاهش علائم آلرژی کمک کنند، اگرچه بعضی اوقات برای درمان عفونت سینوس، آنتی بیوتیک لازم است.

تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی

برای کمک به بهبود گودافتادگی چشم، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • یک برنامه خواب منظم داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید تا صبح روز بعد احساس شادابی کنید.
  •  یک مرطوب کننده صورت و ضد آفتاب با کیفیت تهیه کنید.
  •  از روغن بادام استفاده کنید، که مطالعات نشان داده است می تواند رنگ بافت و رنگ پوست را بهبود بخشد.
  • چای کیسه ای گرم و مرطوب را مستقیماً زیر چشمان خود قرار دهید. چای سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است و گردش خون را تقویت می کند.
  •  دو برش خیار سرد را برداشته و 10 تا 20 دقیقه روی پوست چشمان خود بگذارید تا تحریک و التهاب را کاهش داده و باعث رطوبت بخشی شود.
  •  از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • هنگام بیرون رفتن، در برابر آفتاب از محافظ هایی نظیر کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.
  •  از خوردن کافئین زیاد خودداری کنید.
  •  سبزیجات برگ سبز بخورید.
  •  سیگار را ترک کنید.
  • هنگام آرایش کردن مراقب باشید. قبل از استفاده از لوازم آرایش، از مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن پوست استفاده کنید. سپس از یک محو کننده با پایه زرد رنگ استفاده کنید تا به روشن تر شدن ناحیه کمک کند.

روش های جراحی

برای افرادی که به دلیل پیری، گودافتادگی زیر چشم را تجربه می کنند، دو روش جراحی بزرگ و جزئی وجود دارد. البته هیچ جراحی بدون خطر نیست. بنابراین اگر قصد جراحی دارید مراقب و آگاه باشید!
پرکننده (فیلِر) های پوستی مانند Juvederm ،  Restylane و Perlane شامل تزریق یک ماده طبیعی به نام هیالورونیک اسید به بافت زیر چشم هستند. تزریق این فیلرها معمولاً بدون درد است و فقط چند دقیقه طول می کشد، اما  برای همیشه دوام نمی یابد، بنابراین باید سالانه تزریق راتکرار کنید.
جراحی های زیبایی از جمله لیفتینگ ابرو، بلفاروپلاستی (جراحی پلک پایین) و لیفتینگ صورت می تواند ظاهر چشم های فرو رفته را کاهش دهد. این تکنیک ها از تزریق فیلرهای پوستی تهاجمی تر هستند و مدت زمان زیادی برای بهبودی بعد عمل نیاز دارند. با این حال می توانند راه حل طولانی مدتی برای چشم های گودافتاده ارائه دهند.

چشم انداز گوافتادگی زیر چشم

برای بیشتر افراد، چشمان گود افتاده فقط بخشی طبیعی از روند پیری هستند، بنابراین تنها نگرانی مربوط به ظاهر بدنی و عزت نفس شماست. خوشبختانه درمان های زیادی در بازار برای به حداقل رساندن ظاهر چشمان گودافتاده وجود دارد؛ از جمله مرطوب کننده ها و روش های غیر تهاجمی مانند فیلرهای پوستی.

اگر در مورد گودافتادگی چشم هایتان نگران هستید یا علاوه بر این وضعیت علائم دیگری نیز دارید، به پزشک مراجعه کنید.

منبع

 https://www.healthline.com/health/sunken-eyes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ما هو رأيك؟

الرأي (2)

حفظ التعليق گودافتادگی زیر چشم

حفظ التعليق گودافتادگی زیر چشم

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی گودافتادگی زیر چشم را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید