ماذا ستقرأ في هذا المقال

پساری واژن

پساری واژن چیست؟

پساری (pessary)، وسیله ای از جنس پلاستیک است که برای حمایت از بافت های رحم، واژن، مثانه و راست روده، در واژن کار گذاشته می شود.

پساری واژن، در غالب مواقع برای رفع پرولاپس یا افتادگی رحم مورد استفاده قرار می گیرد. پرولاپس به معنای بیرون افتادگی رحم از کانال واژن است. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که عضلات و رباط های حمایت کننده رحم، ضعیف می شوند.

معمولا بعد از زایمان های متعدد و یا بعد از عمل های جراحی لگن، این عضلات ضعیف تر می شوند.

افتادگی رحم را به کمک جراحی، ترمیم و اصلاح می کنند. اما بعد از آن لازم است که بیمار برای نگه داشتن رحم در محل خود، از پساری واژن استفاده کند.

به خصوص اگر بیمار دچار سیستوسل (cystocele) باشد؛ یعنی زمانی که افتادگی مثانه رخ می دهد، گذاشتن پساری مفید و موثر خواهد بود. همچنین اگر فرد رکتوسل (rectocele) داشته باشد، نیز استفاده از پساری کمک کننده است.  اگر روده ها جا به جا شده و به طرف دیواره پشتی واژن حرکت کنند، به این وضعیت رکتوسل می گویند.

علاوه بر این، پساری می تواند به زنانی که دچار بی اختیاری فشاری ادرار هستند نیز کمک کند. این نوع بی اختیاری به هنگام عطسه، سرفه یا خندیدن ایجاد می شود. زنان بارداری که دچار بی اختیاری هستند نیز می توانند از پساری استفاده کنند.

در مسیر بهبود سلامت

با توجه به مشکلی که دارید، پزشک تصمیم می گیرد که از چه نوع پساری می توانید استفاده کنید. برای این که یک پساری، دارای عملکرد مناسب باشد، باید در اندازه ای متناسب انتخاب شود و بیمار نیز با آن احساس راحتی کند. پزشک معمولا سایزهای مختلف پساری را برای بیمار امتحان می کند تا بهترین اندازه آن را پیدا کند.

بعد از این که پزشک پساری مناسب را کار می گذارد، لازم است که بیمار بعد از چند روز به طور مجدد به مطب پزشک مراجعه کند تا وضعیت پساری مورد بررسی قرار گیرد. سپس چندین ماه بعد، احتمالا دوباره این ارزیابی صورت می گیرد. گاهی اوقات نیز لازم است که اندازه و فرم پساری تغییر یابد.

چگونه باید از پساری واژن مراقبت کرد؟

 برای مراقبت از پساری، لازم است که به دستورالعمل های پزشک عمل کنید. بیشتر پساری ها را می توانید بعد از چندین روز استفاده، خارج کرده و با آب و صابون بشویید. خارج کردن و دوباره کار گذاشتن پساری را می توانید خودتان انجام دهید. گاهی اوقات نیز ممکن است نیاز باشد که به مطب مراجعه کنید تا این کار را پزشک برایتان انجام دهد. حتما معاینات را به طور منظم انجام دهید و تمیز کردن پساری را به شیوه ای که پزشک دستور می دهد، انجام دهید.

چه اطلاعات دیگری در این رابطه نیاز دارید؟

بسیاری از پساری ها، ممکن است در طول نزدیکی و تماس جنسی پاره شوند. در مورد پساری مورد استفاده تان، پزشک اطلاعات لازم را به شما خواهد داد. در مورد هر نوع ناراحتی یا مشکلی که در استفاده از پساری دارید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر به هنگام ادرار کردن یا اجابت مزاج مشکلاتی دارید، باید آن را به پزشک اطلاع دهید.

مواردی که باید مد نظر قرار دهید

زمانی که از پساری استفاده می کنید، ممکن است بیش از سایر اوقات، ترشحات واژن داشته باشید. همچنین این ترشحات ممکن است بدبو باشند. برخی از ژل های واژن قادرند که این مشکل و عوارض استفاده از پساری را برطرف سازند.

رعایت نظافت و بهداشت پساری نیز می تواند از ایجاد بوی نامطبوع آن جلوگیری کند.

حساسیت و تحریک پذیری واژن نیز از دیگر عوارض جانبی پساری می باشد. زنانی که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اند، ممکن است برای برطرف کردن این قبیل عوارض و ناراحتی های ناشی از پساری، نیاز به استفاده از پماد های حاوی استروژن داشته باشند.

آیا ممکن است پساری شما خود به خود بیرون افتاده یا گم شود؟

واژن شما، یک مجرای بسته است و پساری نمی تواند از آن به داخل قسمت های دیگر بدن حرکت کند. با این حال ممکن است این وسیله حین زور زدن یا بلند کردن اجسام سنگین، به بیرون بیفتد. در این صورت احتمال دارد که سایز پساری برایتان مناسب نبوده یا زیادی کوچک باشد. اگر پساری شما زیاد بیرون می افتد، بهتر است این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

سوالاتی که می توانید در این زمینه از پزشک بپرسید:

  • آیا برای من لازم است که از پساری واژن استفاده کنم؟
  • چرا بعد از جراحی اصلاحی واژن، باید از پساری استفاده کنم؟
  • آیا استفاده از پساری واژن، برقراری رابطه جنسی را دشوار می سازد؟
  • آیا استفاده از این وسیله باعث عفونت های مجاری ادرار یا عفونت های واژن نخواهد شد؟
  • اگر پساری از جای خود حرکت کرده باشد، چطور می توانم متوجه آن شوم؟

مرجع

https://familydoctor.org/vaginal-pessary/

ما هو رأيك؟

الرأي (1)

حفظ التعليق پساری واژن

حفظ التعليق پساری واژن

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی پساری واژن را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید