ماذا ستقرأ في هذا المقال

چرا دائما احساس سرما می کنید؟.

کم خونی(Anemia)

نمی دانید چرا اینقدر سردتان است؟ کم خونی می تواند یکی از علل آن باشد.

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که گلوبول های قرمزبه میزان کافی در خون وجود ندارند تا بتوانند اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین کنند. این شرایط باعث ایجاد خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس می شود. کم خونی همچنین می تواند موجب احساس سرما به خصوص در انگشتان دست و پا شود. پزشک علت کم خونی را درمی یابد و اگر نیازی به تغییرات رژیم غذایی، مصرف مکمل ها و یا درمان دیگری باشد، آن را توصیه خواهد کرد.

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید در گلو به میزان کافی هورمون تولید نمی کند. این شرایط می تواند شما را نسبت به احساس سرما بیش از حد حساس کند. اگر مبتلا به کم کاری تیروئید هستید، همچنین ممکن است دچار درد مفاصل، خشکی پوست، یبوست و افزایش وزن نیز باشید. ظهور و بروز این علائم می تواند سال ها طول بکشد.

کم کاری تیروئید ممکن است در اثر بیماری های دیگر و یا روش های درمانی خاصی ایجاد شده باشد که برای سایر بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته اند. پزشک برای رفع این مشکل، هورمون های مصنوعی تجویز می کند که در این شرایط جایگزین هورمون هایی می شوند که بدن بیمار، آنها را به صورت طبیعی ترشح  نمی کند.

پدیده رینود (Raynaud's Phenomenon)

در صورت ابتلا به سندرم یا بیماری رینود، عروق خونی دست ها نسبت به فشار یا به دمای هوای سرد بیش از حد واکنش نشان می دهند. در طول حمله این بیماری که به طور متغیر از چند دقیقه تا یک ساعت طول می کشد، این عروق، خون رسانی را کاهش داده و محدود می سازند. این امر باعث می شود انگشتان دست یا پای شما دائما سرد و بی حس باشند و به رنگ سفید یا کبود درآیند. زمانی که خون به انگشتان باز میگردد، آنها شروع به مورمورشدن و یا حتی سوزش و درد می کنند. استفاده از دارو می تواند سبب کاهش این علائم شده و از آسیب بافت ها جلوگیری کند. در موارد خیلی وخیم، ممکن است بیمار نیاز به جراحی داشته باشد.

بیماری های کلیوی

دیابت و فشار خون بالا اغلب باعث ایجاد مشکلات کلیوی می شوند. در این وضعیت مواد زائد در خون ممکن است به سطوح خطرناکی برسد زیرا کلیه ها نمی توانند به خوبی خون را تصفیه کنند. این وضعیت دمای بدن را پایین آورده و باعث بروز مشکلات دیگر می شود. مشکلات کلیوی با کم خونی نیز در ارتباط است و می تواند در شرایطی که هوا گرم است، احساس سرما ایجاد کند. اگر پزشک بیماری کلیوی شما را درمان کند، از این مشکل نیز رهایی خواهید یافت. 

دیابت نوع 2

اگر مبتلا به این بیماری هستید، ممکن است کم خونی و مشکلات مربوط به کلیه و گردش خون نیز داشته باشید که باعث می شوند احساس سرما کنید. همچنین آسیب عصبی ناشی از دیابت نیز این احساس سرما را ایجاد می کند. کنترل قند خون و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی به همراه دارو می تواند این مشکل را برطرف سازد.

بیماری سرخرگ محیطی (Peripheral Artery)

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که پلاک خونی، رگ های شما را تنگ می کند و خون رسانی به پاها و گاهی دست ها را دشوار می سازد. اگر یکی از پاهایتان خیلی سردتر از پای دیگر و همچنین دردناک و بی حس و یا ضعیف تر است، خود می تواند یکی از نشانه های این بیماری باشد. اگر چنین علائمی را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. تغییرات رژیم غذایی و ورزش گاهی می تواند کمک کننده باشد. اما پزشک ممکن است مصرف دارو و گاهی عمل جراحی را برای درمان این بیماری توصیه کند.

بی اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa)

بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال خوردن است که به کاهش افراطی میزان کالری مصرفی می انجامد و باعث می شود فرد در معرض خطر لاغری مفرط قرار گیرد. کمبود چربی در بدن موجب می شود دائما (بخصوص در دست ها یا پاها) احساس سرما کنیم،. این وضعیت می تواند تهدید کننده باشد. اگر گمان می کنید که خود یا یکی از عزیزانتان دچار چنین اختلالی هستید، به پزشک اطلاع دهید.

آنفلولانزا

عامل ایجاد این بیماری، ویروسی است که بر روی تمام بدن از جمله، حلق و بینی و ریه ها تاثیر می گذارد. در این شرایط، بیمار ممکن است دچار تب و لرز به همراه سردرد , درد عضلات، سرفه و احساس ضعف شود. این بیماری بخصوص برای کودکان و سالمندان می تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. با تزریق سالیانه واکسن آنفولانزا، می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

نوروپاتی محیطی ( Peripheral Neuropathy)

یکی از علائم این بیماری می تواند احساس سرما در پاها باشد در حالی که وقتی آنها را لمس می کنید، سرد نیستند. اغلب این احساس در انگشتان پا شروع می شود و به سمت بالا و تمام قسمت های پا امتداد می یابد. این بیماری زمانی بروز می کند که صدمه یا جراحتی به اعصاب شما آسیب می رساند. دیابت یکی از علل رایج آن است. همچنین ابتلا به این بیماری می تواند در اثر عفونت، بیماری های کبدی و کلیوی، کمبود ویتامین یا تماس با مواد شیمیایی سمی صورت گیرد. پزشک می تواند علت بیماری را درمان کند.

کمبود ویتامین ب12

این مشکل می تواند باعث بروز کم خونی شود که احساس سرما ایجاد می کند. با خوردن ماهی، مرغ و تخم مرغ که دارای میتامین ب 12 هستند، می توان این کمبود را جبران کرد. همچنین برخی از غلات و مواد غذایی دیگر نیز منبعی غنی از این ویتامین هستند.

 به یاد داشته باشید که با وجود مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین ب12 نیز ممکن است هنوز کمبود ویتامین داشته باشید. برخی افراد به دلیل ابتلا به یک بیماری خاص و یا مصرف برخی داروها، برای جذب این ویتامین مشکل دارند.

کمبود آهن

بدون دریافت این ماده مغذی به میزان لازم، ممکن است دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شویم که خود احساس سرما ایجاد می کند. این عارضه می تواند در نتیجه ی از دست دادن خون و رژیم غذایی نامناسب و یا به این دلیل که بدن ما نمی تواند به خوبی این ماده را جذب کند، ایجاد شود. گوشت قرمز بهترین منبع آهن است اما در مرغ و ماکیان نیز این ماده وجود دارد. برخی از منابع غذایی غیر گوشتی سرشار از آهن نیز شامل غلات و نان، نخود فرنگی، سویا، نخود و سبزیجات برگ دارسبز رنگ و تیره می باشند.

کم کاری هیپوفیز(Hypopituitarism)

این عارضه زمانی پدید می آید که غده هیپوفیز، هورمون های خاصی را به قدر کافی تولید نمی کند. یکی از علائم شایع این وضعیت حساسیت بیشتر نسبت به سرما است و اینکه به سختی می توانیم گرم بمانیم. همچنین ممکن است دچار کم خونی، کاهش اشتها یا کاهش وزن شویم.  پزشک ممکن است به دنبال درمان علت کم کاری هیپوفیز باشد و یا مصرف داروهایی را توصیه کند که کمبود هورمون ها را جبران می کنند.  

 

داروها

احساس سرما می تواند جزو عوارض جانبی برخی داروها باشد. برای مثال داروهای مسدود کنند بتا (Beta-blockers)، قلب را آرام تر می کنند و در درمان بیماری های قلبی، بدن را از تولید مواد شیمیایی مضر باز می دارند اما در عین حال حین مصرف این داروها ممکن است سرگیجه، تهوع، خستگی و احساس سرما در دست ها و پاها داشته باشید. در این صورت با پزشکتان صحبت کنید. ممکن است دارویتان را عوض یا دوز آن را کمتر کند.

 

مصرف الکل

نوشیدن الکل در ابتدا ممکن است احساس گرما ایجاد کند زیرا جریان خون را در عروق خونی زیر پوست گسترش می دهد. اما از آنجا که برای گرما بخشیدن به سطح پوست، خون را از هسته مرکزی دور می سازد، درجه حرارت بدن را پایین می آورد. الکل همچنین عملکرد آن قسمت از مغز که حرارت بدن را تنظیم می کند، کاهش می دهد. در هوای بسیار سرد و یخبندان، این حالت ممکن است موجب هیپوترمی یا سرمازدگی (hypothermia)  شود. 

 

مرجع:

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/ss/slideshow-reasons-you-are-always-cold?ecd=wnl_spr_021718&ctr=wnl-spr-021718_nsl-ld-stry_1&mb=uIH8KU3duqpX95gBCmansSpiMzVEF17PNKyGtFBhdlc%3d

 

ما هو رأيك؟

الرأي (3)

حفظ التعليق چرا دائما احساس سرما می کنید؟.

حفظ التعليق چرا دائما احساس سرما می کنید؟.

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی چرا دائما احساس سرما می کنید؟. را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید