ماذا ستقرأ في هذا المقال

دندان عقل

همراه با بالا رفتن سن و رشد عقلی انسان، دندان عقل نیز رشد می کند.

در طول دوران زندگی، دهان شما دچار تغییرات زیادی می‌شود. یکی از مراحل مهم این تغییرات که معمولاً بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی رخ می‌دهد، ظاهر شدن سومین دندان های آسیای شما است. به لحاظ تاریخی، این دندان ها را دندان عقل می نامند، چرا که رشد آنها بعد از دوران بلوغ اتفاق می افتد.

اگر دندان عقل شما سالم باشد و به درستی رشد کند، می تواند به جویدن کمک کند. کمی احساس ناراحتی به هنگام رویش این دندان ها، طبیعی است. اما  اگر این فرایند با درد همراه باشد، بهتر است که فورا به یک دندان ‌پزشک مراجعه کنید.

فضا برای رویش دندان عقل

اگر فضا و جای کافی برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد و این دندان در محلی   نامناسب ظاهر شده و رشد کند، می‌تواند مشکلاتی به وجود آورد. وقتی دندان‌ پزشکتان می گوید که دندان‌ عقل شما تحت فشار است، به این معنی است که این دندان‌ها در فک یا زیر لثه‌ها گیر کرده اند.

چنان که دندان‌های عقل راهشان را به سمت لثه ها باز می کنند، دندان‌پزشک می تواند دهان شما را برای بروز این علائم مورد بررسی قرار دهد:

  • دندان‌های عقلی که در جایگاه نامناسب درآمده اند، می‌توانند موجب گیر کردن غذا لای دندان‌ها شوند. این امر باعث می‌شود محل مناسبی برای رشد باکتری‌های ایجادکننده حفره و سوراخ در دندان‌ به وجود آید.
  • دندان‌های عقلی که رشد مناسبی نداشته‌اند؛ در این صورت کشیدنِ نخ دندان بین دندان‌های عقل و دندان‌های آسیای کناری‌شان دشوار می‌شود.
  • دندان‌های عقلی که کامل در نیامده اند و تا حدی رشد کرده‌اند، می‌توانند جایگاهی برای ورود باکتری‌ها به لثه و ایجاد عفونت فراهم کنند. عفونت لثه می تواند منجر به درد و التهاب یا سفتی فک شود.
  • دندان‌های عقلی که فضایی برای رشد ندارند، ممکن است به دندان های اطراف فشار آورده و به آنها آسیب جدی برسانند.  
  • دندان عقلی که تحت فشار باشد می تواند باعث ایجاد کیست شود. این کیست ممکن است به ریشه دندان های اطراف آسیب رسانده و استخوانی را که از دندان‌ها محافظت می‌کند، از بین ببرد. ‌

علت کشیدن دندان عقل

شرایط هر بیمار منحصر به‌ فرد است. اما به‌ طور کلی، هنگام بروز تغییرات دهانی زیر ممکن است دندان‌های عقل شما نیاز به کشیدن داشته باشند:

  • درد
  • عفونت
  • کیست
  • تومور
  • آسیب به دندان‌های مجاور
  • بیماری لثه
  • فساد دندان‌ها (در صورتی که بازسازی دندان‌ها امکان‌پذیر یا مطلوب نباشد)

دندان‌پزشک شما ممکن است برای درمان ارتودنسی یا دیگر مراقبت‌های دندان، کشیدن دندان‌ عقل را توصیه کند.

پیش از آن که در این مورد تصمیم بگیرید، باید دندان پزشک دهان شما را معاینه کرده و یک تصویر اشعه ایکس از آن تهیه کند. پس از آن شما و دندان‌پزشکتان می‌توانید بهترین شیوه درمانی را انتخاب کنید.

حفظ دندان عقل

دندان‌های عقل کشیده نشده حتما باید توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرند.  چرا که احتمال بروز مشکلات بعدی وجود دارد. چنان که سن افراد بالا می رود، مشکلات دهان و دندان نیز بیشتر می شوند و در این شرایط دندان های عقل نیز ممکن است ایجاد مشکل کنند. دندان‌های عقلتان را نخ دندان کرده و به طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید. از این طریق به دندان ‌پزشک خود اجازه می‌دهید تا وضعیت دندان عقل و به طور کلی سلامت دندان‌های شما را به خوبی ارزیابی کند.

 

 

مرجع:

https://www.mouthhealthy.org/en/az-topics/w/wisdom-teeth

 

ما هو رأيك؟

الرأي (1)

حفظ التعليق دندان عقل

حفظ التعليق دندان عقل

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی دندان عقل را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید