ماذا ستقرأ في هذا المقال

کبد چرب را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید

 

دو نوع عمده بیماری کبد چرب وجود دارد. کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. نزدیک به یک سوم مردم آمریکا کبد چرب دارند و این یکی از عواملی است که منجر به نارسایی کبدی می‌شود. بیماری کبد چرب غیرالکلی اغلب در افراد چاق و یا کم تحرک و کسانی که رژیم غذایی متشکل از غذاهای فرآوری شده و آماده مصرف می‌کنند، تشخیص داده می‌شود.

 یکی از روشهای مهم درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع آن، رژیم غذایی مناسب است. بیماری کبد چرب همان طور که از نام آن پیدا است، به این معنی است که چربی بیش از حد در کبد تجمع کرده است. در بدن فرد سالم، کبد به حذف سموم کمک می‌کند و پروتئین گوارشی صفرا را تولید می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و مانع از عملکرد درست آن می‌شود.

 

عموما، رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل  این موارد است:

 

  • میوه و سبزی به مقدار زیاد
  • گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و غلات کامل
  • کاهش قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی اشباع
  • حذف الکل

رژیم غذایی کم چربی و کاهش کالری می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، کمک کند. در حالت ایده‌آل اگر شما اضافه وزن دارید، برای کاهش حداقل ۱۰ درصد از وزن خود هدف‌گذاری کنید.

 

12 نوع خوراکی و نوشیدنی‌ مناسب برای کبد چرب

یک رژیم غذایی سالم برای افرادی که کبد چرب دارند، شامل موارد زیر است:

1. قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی کبد

مطالعات نشان داده است که کبدِ چربِ افرادی که قهوه می نوشند، نسبت به کسانی که این نوشیدنی کافئین‌دار را مصرف نمی‌کنند، آسیب کمتری می‌بیند.

2.سبزیجات سبز رنگ برای جلوگیری از افزایش چربی

تحقیقات نشان داده است که بروکلی به پیشگیری از تجمع چربی در کبد موش ها کمک می‌کند. خوردن سبزیجات بیشتر مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم فندقی می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. دستورالعمل بنیاد کبد کانادا برای چیپس سبزیجات را امتحان کنید، که به شما امکان میدهد بدون از بین بردن عطر و طعم، کالری کمتری مصرف کنید.

 

3.تافو (پنیر سویا) برای کاهش چربی

مطالعه‌ای در دانشگاه ایلینویز بر روی موشها نشان داد که پروتئین سویا که در غذاهایی مثل تافو وجود دارد، می تواند چربی کبد را کاهش ‌دهد. علاوه بر این تافو ماده‌ای کم چرب با پروتئین بالا است.

 

4.ماهی برای کاهش سطح التهاب و چربی

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون (قزل آلا)، ساردین‌ها و ماهی تن و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به بهبود سطح چربی کبد کمک کند و التهاب را نیز پایین آورد. سعی کنید ماهی را همراه با سس کم چرب مصرف کنید. می توانید همراه آن سیر و پیاز، آب نارنج  و سبزیجات میل کنید.

 

5.جو دوسر برای افزایش انرژی

کربوهیدرات های تهیه شده از غلات کامل مثل جو دوسر، می توانند به میزان زیادی انرژی بدن را تامین کنند. فیبر موجود در این غلات معده را پر کرده و سیر کننده هستند، که این به شما که کمک می‌کند وزنتان را متعادل نگه دارید.

 

6.گردو برای بهبود کبد

این آجیل‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. بر اساس یافته‌های تحقیقاتی، در افرادی که گردو می‌خورند و مبتلا به بیماری کبد چرب نیز هستند، آزمایشات عملکردی کبد، نتایج بهتری را نشان می دهد.

 

7.آووکادو برای کمک به حفاظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است و تحقیقات نشان می‌دهد که آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است آسیب کبدی را کاهش دهد. این میوه استوایی همچنین غنی از فیبر است که می‌تواند به کنترل وزن کمک کند. می توانید سالاد قارچ و آووکادو را که مربوط به رژیم کبد چرب است، امتحان کنید.

 

8.شیر و سایر لبنیات کم چرب برای محافظت از آسیب

طبق مطالعاتی که در سال 2011 بر روی موش ها انجام گرفته است، لبنیات سرشار از پروتئین وی(whey) هستند که می تواند از کبد در برابر آسیب های بیشتر محافظت کند.

 

9.دانه‌های آفتابگردان که دارای آنتی اکسیدان می باشند

این دانه های روغنی سرشار از ویتامین ‌E هستند. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است که می‌تواند از آسیب و صدمه بیشتر کبد جلوگیری ‌کند.

10.روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و برای پخت و پز بهتر از مارگارین، کره یا روغن جامد می باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن کمک می‌کند.

 

11.سیر برای کمک به کاهش وزن بدن

این گیاه نه تنها عطر و طعم غذا را بهتر کرده، بلکه مطالعات تجربی نشان داده است که مکمل‌های پودر سیر میتوانند به کاهش وزن و چربی در افراد دارای کبد چرب کمک کنند.

 

12.چای سبز برای جذب کمتر چربی

تحقیقات حاکی از آن است که چای سبز می‌تواند در جذب چربی دخالت کند اما نتایج هنوز مشخص نیست. دانشمندان در حال مطالعه در این باره هستند که آیا چای سبز می‌تواند ذخیره چربی کبد را کاهش دهد و عملکرد کبد را بهبود بخشد یا نه. اما چای سبز از کاهش کلسترول گرفته تا کمک به خواب، فواید بسیاری دارد.

 

اگر کبد چرب دارید، از مصرف این 6 خوراکی پرهیز کنید:

اگر مبتلا به بیماری کبد چرب هستید، قطعا باید از بعضی خوراکی ها پرهیز کرده یا مصرف آنها را محدود کنید. این خوراکی ها عموما باعث افزایش وزن و افزایش قند خون می‌شود.

 

  • الکل. یکی از علل عمده بروز بیماری کبد چرب و همچنین سایر بیماریهای کبدی، مصرف الکل می باشد.
  • شکر افزوده. از مصرف خوراکی هایی مثل شیرینی، شکلات، نوشابه و آب میوه های دارای شکر افزوده خودداری کنید. افزایش قندخون سبب افزایش میزان چربی در کبد می‌شود.
  • غذاهای سرخ شده. سرخ کردنی ها چربی و کالری بسیار زیادی دارند.
  • نمک. خوردن بیش از حد نمک، می‌تواند آب اضافی بدن را نگه دارد. مصرف سدیم را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش دهید.
  • نان سفید، برنج، پاستا و ماکارونی. سفید معمولا به معنای آردِ به شدت فرآوری شده است که به دلیل کمبود فیبر، بیشتر از غلاتِ کامل  قند خون را افزایش می دهد.
  • گوشت قرمز. گوشت گاو گوسفند سرشار از چربی اشباع شده است.

 

برنامه‌ غذایی به چه صورتی است؟

 

در اینجا فهرستی از غذاهای مناسب برای کبد چرب در یک روز عادی را مشاهده می کنید:

وعده غذایی          غذا

 

صبحانه:             دویست گرم جو دو سر برشته مخلوط با دو قاشق چایخوری                 کره بادام شیرین و یک برش موز

                      -یک فنجان قهوه با شیر کم چرب یا شیر خشک

ناهار:               سالاد اسفناج به همراه سرکه بالزامیک و روغن زیتون

                     -یک عدد سیب زمینی کوچک پخته شده

                     -80 گرم مرغ گریل شده

                     -یک عدد سیب

                     یک لیوان شیر

میان وعده:        یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی روی برش های سیب یا دو قاشق غذاخوری حموس(خوراک خمیر مانندی از نخود پخته و کوبیده و سیر و غیره) به همراه سبزیجات خام

شام:              - مقداری سالاد لوبیای مخلوط

                   -80 گرم ماهی قزل آلا گریل شده

                   - یک فنجان بروکلی آب پز

                  -یک عدد نان رول غلات کامل

                  -یک فنجان مخلوط انواع توت

                 - یک لیوان شیر

 

سایر روش های درمان بیماری کبد

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، می توان تغییراتی در سبک زندگی به وجود آورد که برای بهبود سلامت کبد موثر اند:

 

  1.  فعالیت خود را بیشتر کنید: ورزش همراه با رژیم غذایی، می‌تواند به کاهش وزن و کنترل کبد چرب کمک کند. هدف این است که در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.
  2.  کلسترول خونتان را پایین آورید: میزان چربی اشباع شده و قندخون خود را برای کمک به حفظ کلسترول و تری گلیسرید، کنترل کنید. اگر رژیم غذایی و ورزش برای کاهش کلسترول شما کافی نیست، از پزشک خود در مورد مصرف دارو بپرسید.
  3.  دیابت خود را کنترل کنید: بیماری دیابت و کبد چرب اغلب با یکدیگر همراه می‌شوند. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند برای کنترل هر دو وضعیت کمک کننده باشد. اگر قند خون شما هنوز بالا باشد، پزشک می‌تواند برای کاهش آن، دارو  تجویز کند.

 

توصیه پایانی

در حال حاضر هیچ دارویی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان کبد چرب تایید شده باشد، وجود ندارد. اگرچه از دست دادن ۱۰ درصد وزن روشی ایده‌آل است، با این حال حتی ۳ تا ۵ درصد کاهش نیز می‌تواند کمک کننده باشد. از پزشک خود بخواهید که خون شما را برای انجام واکسن هپاتیت A و B نیز بررسی کند. این امر می‌تواند باعث جلوگیری از آسیب ویروس‌ها به کبد شود.

 

مرجع:

https://www.healthline.com/health/fatty-liver-diet#foodsto-eat

ما هو رأيك؟

الكلمات الدالة کبد چرب را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید
# آووکادو # الکل # خوردن سیر # خوردن قهوه برای کبد چرب # خوردن ماهی

الرأي (2)

حفظ التعليق کبد چرب را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید

حفظ التعليق کبد چرب را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی کبد چرب را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید