ماذا ستقرأ في هذا المقال

همه چیز درباره آزمایش یا تست پاپ اسمیر ، نتیجه غیر طبیعی ، درد و دستورالعمل ها

 پاپ اسمیر چیست؟

  • پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری ساده (سریع) و اساسا بدون درد برای پیشگیری از سرطان یا پیش سرطان دهانه رحم  است.
  •  هنگام معاینه لگن، سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم بر روی یک اسلاید میکروسکوپ برای معاینه پخش می شوند.
  • سلول ها از نظر ناهنجاری ها، به ویژه برای تغییرات پیش سرطانی و سرطانی ارزیابی می شوند.
  • یک زن ممکن است بلافاصله پس از پاپ اسمیر لکه بینی (خونریزی خفیف واژن) را تجربه کند، اما خونریزی شدید یا بیش از حد، طبیعی نیست.
  • غربالگری سرطان دهانه رحم هر 3 سال یک بار برای خانم های 21 تا 65 ساله توصیه می شود.
  • پاپ اسمیر با توجه به یک سیستم استاندارد یکنواخت معروف به سیستم بتسدا (Bethesda) مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
  •  یک پاپ اسمیر غیر طبیعی ممکن است تغییرات پیش سرطانی را نشان دهد که می توانند در مراحل اولیه، قبل از بروز سرطان درمان شوند.
  • دانستن در مورد وضعیت قاعدگی زنان و اینکه آیا او قبلاً پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته برای خواننده پاپ اسمیر فعلی (پاتولوژیست) ضروری است.
  • تا 80 درصد از زنانی که به سرطان مهاجم گردن رحم مبتلا شده اند، در 5 سال گذشته تحت آزمایش پاپ اسمیر قرار نگرفته اند.
  • سرطان دهانه رحم عمدتاً یک بیماری قابل پیشگیری است.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه صورت می گیرد؟

آزمایش اسمیر پاپانیکولائو (Papanicolau) که به تست پاپ نیز معروف است، نوعی آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه رحم است. این آزمایش شامل جمع آوری نمونه ای از سلول های دهانه رحم (انتهای رحم که تا واژن ادامه می یابد) در یک معاینه معمول لگن است.

 سلول ها روی یک اسلایس شیشه ای قرار می گیرند و با ماده ای به نام Papanicolau  آغشته می شوند. سپس سلول های رنگ آمیزی تحت میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند تا به دنبال تغییرات بدخیم پیش از سرطان باشند.
پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری ساده، سریع و نسبتاً بدون درد است. اگر چه ویژگی خاص این آزمایش؛ یعنی توانایی آن در پرهیز از طبقه بندی یک اسمیر نرمال به عنوان اسمیر غیر نرمال (یک نتیجه مثبت کاذب)، بسیار خوب است، اما در حد عالی نیست.

 میزان حساسیت پاپ اسمیر، یعنی توانایی آن در تشخیص هر ناهنجاری مجزا، اگرچه خوب است، اما بی نقص نیست و برخی از نتایج «منفی کاذب» (که در آن ناهنجاری ها وجود دارد اما با آزمایش تشخیص داده نمی شود) رخ می دهد. بنابراین ، تعداد کمی از زنان علیرغم غربالگری منظم پاپ، دچار سرطان دهانه رحم می شوند.
در اکثر موارد، یک تست پاپ ناهنجاری های جزئی سلولی را قبل از این که شانس بدخیم شدن داشته باشند، شناسایی می کند؛ در نقطه ای که شرایط به راحتی قابل درمان است. پاپ اسمیر برای تشخیص سایر انواع سرطان مانند تخمدان، مهبل یا رحم در نظر گرفته نشده است. سرطان این اندام ها ممکن است در طول معاینه زنان و زایمان (لگن) کشف شود، که معمولاً هم زمان با پاپ اسمیر انجام می شود.

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر بدهند؟

دستورالعمل هایی برای غربالگری سرطان دهانه رحم تدوین شده است که میزان دفعات مشاهده پاپ اسمیر را در زنان نشان می دهد. کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده (USPSTF) و انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه می کنند که همه خانم ها هر 3 سال یکبار بین سنین 21 تا 65 سالگی غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهند.

آزمایش پاپ اسمیر، یک روش غربالگری معمولی است؛ اما وقتی یک پاپ اسمیر با آزمایش پاپیلومای انسانی (ویروس اچ پی وی: علت شناخته شده سرطانهای دهانه رحم) ترکیب می شود، غربالگری هر 5 سال یکبار برای خانم های بالاتر از  30 سال قابل قبول است.

بارداری مانع از انجام  پاپ اسمیر نمی شود. بنابراین  پاپ اسمیر را می توان با اطمینان در حاملگی انجام داد.

زنانی که هیسترکتومی (همراه با برداشتن دهانه رحم) شده اند و نتیجه خوش خیم نشان داده شده است، نیازی به انجام پاپ اسمیر ندارند. زنانی که هیسترکتومی شده اند و در آن ها دهانه رحم برداشته نشده است (به نام هیسترکتومی ساب توتال)، باید غربالگری را طبق دستورالعمل  مشابه زنانی که هیسترکتومی نداشته اند، ادامه دهند.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟ چرا و چگونه تست پاپ اسمیر بدهیم؟

خطرات آزمایش پاپ اسمیر

خطرات پزشکی شناخته شده ای در ارتباط با انجام غربالگری پاپ اسمیر وجود ندارد. (با این وجود، خطرات پزشکی ناشی از عدم انجام پاپ اسمیر هم وجود دارد).

ممکن است بلافاصله بعد از پاپ اسمیر، مقدار کمی لکه بینی (خونریزی واژن سبک) وجود داشته باشد. اما خونریزی سنگین یا بیش ازحد، طبیعی نیست.

چه نوع پزشکی آزمایش پاپ را انجام می دهد؟

آزمایش پاپ توسط متخصص زنان و زایمان (OB-GYN) یا پزشکان مراقبت های اولیه از جمله پزشکان خانواده، متخصصان داخلی و اطفال انجام می شود. پاپ اسمیر همچنین توسط سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ویژه شامل دستیاران پزشک، پرستاران با تجربه  یا ماماهای پرستار نیز قابل انجام است.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

در این آزمایش، بیمار(زن) به پست دراز می کشد و پزشک ابتدا قسمت های ناحیه تناسلی از جمله رکتوم بیمار و مجرای ادرار (دریچه ای که ادرار از بدن خارج می شود) را مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود که این قسمت ها  طبیعی به نظر می رسند.

  • سپس یک اسپکولوم در ناحیه واژن (کانال زایمان) وارد می شود (اسپکولوم ابزاری است که به واژن و دهانه رحم امکان مشاهده و معاینه را می دهد).
  • یک برس یا سواب کوچک به داخل دهانه رحم وارد شده و به دور آن می چرخد ​​تا نمونه ای از سلول ها جمع شود.
  • یک نمونه دوم نیز به عنوان بخشی از پاپ اسمیر روی سطح دهانه رحم گرد آمده است
  • نمونه ها در محلول قرار می گیرند که سلول ها از آن جدا شده و برای تولید اسلایدها برای ارزیابی آزمایشگاهی استفاده می شوند.

امتحان لگنی دو دستی (هردو دست) معمولاً به دنبال (بعد از) جمع آوری دو نمونه برای پاپ اسمیر انجام می شود. معاینه دودستی توسط پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی انجام می شود که دو انگشت یک دست را در داخل کانال واژن قرار می دهد، در حالی که تخمدان ها و رحم را با دست دیگر در بالای شکم احساس می کند.

آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم

علائم سرطان دهانه رحم

به طور معمول سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علامتی ایجاد نمی کند. با این حال، هنگامی که علائم رخ می دهد، یکی از شایع ترین علائم خونریزی غیر طبیعی واژن است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • خونریزی بعد از مقاربت جنسی یا معاینه لگن
  • خونریزی بعد از دویدن
  • خونریزی ای غیر معمول در دوران قاعدگی
  • خونریزی بعد از یائسگی

علائم دیگر سرطان دهانه رحم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد لگن
  • ترشحات واژن
  • درد هنگام مقاربت

پاپ اسمیر غیر طبیعی چیست؟

یک آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی، سرطان یا تغییرات پیش سرطانی در سلول های گردن رحم را نشان می دهد. شناسایی سلولهای غیر طبیعی در مراحل اولیه بسیار مهم است، زیرا می توان برای از بین بردن این سلول ها درمان انجام داد.

بخش زیر با عنوان «چگونه پاپ اسمیر خوانده و آنالیز می شود» شامل اصطلاحات خاصی است که در گزارش برای یک پاپ اسمیر غیر طبیعی استفاده شده است.

پاپ اسمیر را چگونه تجزیه و تحلیل می کنند؟

تجزیه و تحلیل و گزارشات پاپ اسمیر همه براساس یک سیستم اصطلاحات پزشکی به نام سیستم «بتسدا» انجام شده است. این سیستم (در انستیتوی ملی بهداشت (NIH) در بتسدا ، مریلند) به این منظور ایجاد شده است تا کلیه متخصصان پزشکی که از پاپ اسمیر استفاده می کنند تشویق به استفاده از همان سیستم گزارش شوند. استاندارد سازی این احتمال را کاهش می دهد که آزمایشگاه های مختلف ممکن است نتایج متفاوتی را برای یک اسمیر مشابه گزارش دهند.

سیستم Bethesda نتیجه یک کارگاه آموزشی مؤسسه ملی سرطان بود که در سال 1988 با هدف استاندارد سازی گزارش های پاپ اسمیر برگزار شد. در سال 2001، دستورالعمل ها اصلاح شده و بهبود یافتند.

پذیرش سیستم گزارش Bethesda در ایالات متحده تقریباً جهانی است.

دسته های اصلی پاپ اسمیر غیر طبیعی گزارش شده در سیستم های Bethesda به شرح زیر است (جزئیات بیشتر در بخش "توصیه های احتمالی برای پیگیری پس از پاپ اسمیر چیست؟" شرح داده شده است)

  • ASC-US: این  علامت اختصاری، نشان دهنده سلول های سنگفرشی غیرمعمول با میزان اهمیت نامشخص است.
  • LSIL: این علامت مخفف ضایعات داخل اپیتلیالی سنگفرشی با درجه پایین است. طبق سیستم طبقه بندی قدیمی، این دسته CIN درجه I نامیده می شد.
  • HSIL: این مخفف ضایعات داخل اپیتلیالی سنگفرشی با درجه بالا است. طبق سیستم طبقه بندی قدیمی ، این دسته CIN درجه 2 ، CIN III یا CIS نامیده می شدند.
  • ASC-H: معنی این علامت این است که سلول های آتیپیک وجود دارند اما HSIL را نمی توان رد کرد.

کلمه «سنگفرش»،  سلولهای نازک و مسطح را که روی سطح دهانه رحم قرار دارد، توصیف می کند. "Intraepithelial" نشان می دهد که لایه سطحی سلول ها تحت تأثیر قرار می گیرند.

«ضایعه» به معنی وجود بافت غیر طبیعی است.

گزارش پاپ اسمیر غیر طبیعی یا ناکافی ممکن است شامل تشخیص های زیر باشد.

عدم وجود سلول های اندوسرویکال روی پاپ اسمیر

ناحیه خاصی در داخل دهانه رحم وجود دارد که سلول های کانال واژن به سلولهایی تغییر می یابند که داخل دهانه رحم وجود دارند (سلول های اندوسرویکس). به این "منطقه انتقال"(transition zone) گفته می شود. نمونه پاپ اسمیر از دهانه رحم سعی در نمونه برداری از این سلول ها دارد. با این وجود، ممکن است این ناحیه تا جایی در دهانه رحم قرار داشته باشد که ابزار نمونه برداری پاپ اسمیر به سادگی نتواند به آن حد برسد. بعضی اوقات، ناحیه انتقال ممکن است به برس پاپ اسمیر برسد و یا باز شدن گردن رحم به اندازه کافی نباشد تا برای به دست آوردن یک نمونه مناسب کافی باشد.

پاپ اسمیر غیرقابل اعتماد به دلیل التهاب

اگر التهاب شدید وجود داشته باشد، علت آن بررسی می شود. اهداف پزشک شناسایی علل التهاب و در صورت امکان درمان و رفع این مشکل است. التهاب بدون درمان می تواند عواقبی برای زن و همچنین شریک جنسی او داشته باشد.

سوزش واژن ممکن است در اثر کمبود استروژن ایجاد شود، مانند بعد از یائسگی وقتی تخمدان ها تولید این هورمون را متوقف می کنند. این کمبود استروژن باعث می شود دیواره های واژن تحریک و قرمز شوند. اگر زنی مبتلا به این بیماری باشد و مربوط به کمبود استروژن باشد (به آن «واژینیت آتروفیک» گفته می شود و معمولاً در گزارش پاپ اسمیر به عنوان «تغییرات آتروفیک» توصیف می شود)، پزشک وی ممکن است استفاده از یک استروژن موضعی (بصورت موضعی) را پیشنهاد کند. (کرم ، قرص استروژن واژن ، حلقه استروژن واژن) برای رفع التهاب. پاپ اسمیر سپس تکرار می شود.

سلول های سنگفرشی غیر معمول با اهمیت غیرقابل تعیین (ASC-US)

گاهی اوقات، سلولوهای سنگفرشی غیرمعمول با اهمیت غیرقابل تعیین (که "ASC-US" نیز نامیده می شوند) گزارش Pap است. این خفیف ترین شکل ناهنجاری سلولی در طیف سلول ها از حالت عادی تا سرطانی است. ASC-US بدان معنی است که سلول ها غیر طبیعی ظاهر می شوند اما بدخیم نیستند.

 «میزان اهمیت نامعین» بدین معنی است که سلول های ظاهر شده آتیپی (غیر طبیعی) ممکن است نتیجه نهایی تعدادی از انواع مختلف صدمات به دهانه رحم باشد. به عنوان مثال، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند عامل ASC-US باشد. اکثر موارد ( ASC-US 80٪ -90٪) بطور خود به خود برطرف می شوند (به خودی خود بدون مداخله یا معالجه پزشکی خاص).

ضایعه داخل اپیتلیالی سنگفرشی با درجه پایین (LSIL)

خواندن LSIL دلیلی برای تحقیقات بیشتر فوری است زیرا غیر طبیعی تر از ASC-US است. 15 تا 30٪ زنانی که در تست پاپ این ناهنجاری را تجربه می کنند در بیوپسی دهانه رحم ناهنجاری جدی تری خواهند داشت. بنابراین، به همه زنان مبتلا به LSIL توصیه می شود که یک کولپوسکوپی (معاینه دهانه رحم با استفاده از یک ابزار دید ویژه، که اغلب همراه با بیوپسی دهانه رحم است) انجام دهند. حتی LSIL به طور خودجوش و بدون درمان در بسیاری از زنان طی چند ماه به حالت عادی برمی گردد.

ضایعه داخل اپیتلیالی سنگفرشی درجه بالا (HSIL)

شدیدترین ناهنجاری سلولی که در واقع سرطان نیست، ضایعه داخل حفره ای سنگفرشی با درجه بالا (HSIL) است. یافتن HSIL بدون شک نیاز به ارزیابی و درمان سریع دارد.

چه اطلاعاتی در گزارش پاپ اسمیر موجود است؟

اولین موارد موجود در گزارش پاپ اسمیر برای شناسایی است. پیش بینی می شود این گزارش دارای نام زن ، نام پاتولوژیست و یا متخصص سیتوتکنولوژی باشد که اسمیر را می خواند ، منبع نمونه آن (در این حالت ، دهانه رحم) و تاریخ آخرین دوره قاعدگی است.

گزارش پاپ اسمیر نیز باید موارد زیر را شامل شود:

  • شرح وضعیت قاعدگی زن (به عنوان مثال "یائسگی" (دیگر قاعدگی نیست) یا "دوره قاعدگی منظم")
  • تاریخچه پزشکی مربوط به زن (به عنوان مثال "تاریخچه زگیل تناسلی")
  • تعداد اسلایدها (یا یک یا دو ، بسته به روال متخصص بهداشت و درمان)
  • توصیف کفایت نمونه (که آیا نمونه برای تفسیر رضایت بخش است)
  • تشخیص نهایی (به عنوان مثال، "در حد طبیعی")
  • توصیه برای پیگیری (به عنوان مثال، "توصیه می کند که پیگیری روزمره" یا "توصیه به تکرار اسمیر کنید")

پاپ اسمیر و غربالگری تشخیص سرطان دهانه رحم (راهنمای درد و تست غیرطبیعی)

چرا وضعیت قاعدگی برای پاپ اسمیر مهم است؟

زنی که قاعده می شود، سلول هایی را از آستر رحم خود به نام سلول های آندومتر می ریزد. اگر این سلولها روی پاپ اسمیر یک زن قاعده دیده شوند ، ممکن است در این گزارش توجه شود که این سلول ها وجود دارند. این طبیعی است اگر آزمایش پاپ در حدود زمان قاعدگی خانم انجام شود. اظهارنظر اینکه این سلولها از نظر سیتولوژیکی خوش خیم هستند به این معنی است که به نظر نمی رسد آنها سلولهای بدخیم (سرطانی) باشند.

اما اگر زن یائسه باشد (دیگر قاعده نمی شود) انتظار نمی رود سلول های لایه داخلی رحم خارج شود. بنابراین ، سلولهای آندومتر در گزارش پاپ ممکن است حاکی از ضخیم شدن غیر طبیعی آندومتر(بافت پوششی لایه داخلی رحم)باشد. پاپ اسمیر به طور خاص برای تشخیص چنین ناهنجاری طراحی نشده است. با این وجود، اگر این سلولها در یک زن غیر قاعده مشاهده شود ، پزشک وی باید تلاش کند علت ریختن سلولهای آندومتر را تعیین کند.

گاهی اوقات علت هیپرپلازی آندومتر، یک وضعیت پیش سرطانی از لایه پوشاننده داخلی رحم است که با یک روش نسبتاً ساده به نام بیوپسی آندومتر قابل تشخیص است. بعضی اوقات، هورمون درمانی یائسگی می تواند باعث ریختن سلولهای آندومتر شود که در پاپ اسمیر ظاهر می شوند. الگوی خونریزی ، نوع دقیق هورمون درمانی و تاریخچه سلامت زن ، سه مؤلفه ای هستند که پزشک را راهنمایی می کند تا بفهمد که آیا و کدام نوع ارزیابی بیشتر لازم است.

عوامل خطر پیش سرطان و سرطان دهانه رحم  چیست؟

تعدادی از عوامل خطر برای ایجاد سرطان دهانه رحم و تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم مشخص شده است.

  • HPV: عامل خطر اولیه، ابتلا به ویروس زگیل تناسلی است که به آن ویروس پاپیلوم انسانی نیز گفته می شود ، اگرچه بیشتر زنان مبتلا به عفونت HPV مبتلا به سرطان دهانه رحم نیستند. تقریباً همه سرطان های دهانه رحم مربوط به عفونت HPV است. بعضی از خانم ها نسبت به سایر زنان به احتمال زیاد به پاپ اسمیر غیر طبیعی مبتلا هستند.
  • سیگار کشیدن: یکی از عوامل خطر عمده برای تغییرات بدخیم و پیش بدخیم دهانه رحم ، کشیدن سیگار است. اگرچه استعمال دخانیات با بسیاری از سرطان های مختلف همراه است، اما بسیاری از خانم ها متوجه نیستند که استعمال سیگار به شدت با سرطان دهانه رحم در ارتباط است. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را حدود دو تا چهار برابر افزایش می دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: زنانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده یا توسط داروها ضعیف شده اند (به عنوان مثال ، کسانی که پس از پیوند عضو دارو میگیرند) نیز بیشتر در معرض خطر تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم هستند.
  • داروها: زنانی که مادرانشان در دوران بارداری از داروی دی اتیل استیل بسترول (DES) استفاده کرده اند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • سایر عوامل خطر: سایر عوامل خطرزا برای تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم ، داشتن پاپ تست غیر طبیعی ، داشتن شریک جنسی چندگانه و فعال شدن جنسی در سنین پایین تر.

چرا سوابق پاپ اسمیر قبلی بیمار مورد نیاز است؟

اگر زنی در پاپ اسمیر قبلی سابقه ناهنجاری سلولی داشته است، مهم است که متخصص بهداشت را که انجام پاپ اسمیر فعلی را انجام می دهد ، مطلع کند. زن باید تمام مشکلات و معالجه قبلی را ارائه دهد تا این اطلاعات در فرم آزمایشگاه ذکر شود. تاریخچه گذشته زن به شخصی که در حال خواندن (تفسیر) پاپ اسمیر فعلی است کمک می کند ، زیرا یک ناهنجاری خاص در غربالگری قبلی به متخصص بهداشت و درمان هشدار می دهد تا با دقت بیشتری به یافته های خاص در مورد پاپ اسمیر فعلی توجه کند.

چه موقع ممکن است یک پاپ اسمیر برای تفسیر کافی نباشد؟

این یک الزام است که گزارش در مورد کفایت نمونه پاپ اسمیر برای تجزیه و تحلیل اظهار نظر کند. اگر نمونه ناکافی است ، گزارش دلیل آن را توضیح می دهد. نمونه هایی از مواردی که ممکن است در زیر "کفایت نمونه" ذکر شود عبارتند از "drying artifact" یا "خون بیش از حد". این اظهارنظرها به عواملی اشاره دارد که ممکن است فرد تفسیرکننده ی نمونه ها از دخالت سایر عوامل در کاهش توانایی تفسیر نمونه پرده بر میدارد.

گاهی اوقات ، گزارش پاپ اسمیر "به دلیل التهاب بیش از حد" رضایت بخش نیست. التهابی که در ناحیه گردن رحم زن وجود دارد ، ممکن است تفسیر پاپ اسمیر را دشوار کند. نمونه هایی از علل التهاب ممکن است شامل عفونت یا سوزش باشد. التهاب یک یافته رایج در مورد پاپ اسمیر است. اگر شدید باشد ، ممکن است پزشک شما سعی کند علت التهاب را تعیین کند. در بسیاری از موارد ، برای تشخیص اینکه آیا التهاب برطرف شده است و برای به دست آوردن نمونه ای که برای تفسیر کافی باشد، توصیه می شود یک تکرار پاپ اسمیر انجام دهید.

تشخیص نهایی پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

تشخیص نهایی پاپ اسمیر بر اساس سه عامل تعیین کننده انجام می شود:

  • تاریخچه بیمار: خواننده (شخصی که اسمیر را می خواند) تاریخچه زن را در نظر می گیرد همانطور که توسط پزشک متخصص انجام اسمیرنوشته شده است .
  • کفایت نمونه: خواننده سپس تصمیم می گیرد که آیا حجم نمونه برای تفسیرمناسب است یا خیر.
  • وجود یا عدم وجود ناهنجاری های سلولی: خواننده سپس می گوید که آیا ناهنجاری های سلولی در اسلایدها دیده شده است یا خیر. اگر به نظر نمی رسد ظاهر پاپ اسمیر با تاریخچه بالینی زن هماهنگ باشد، ممکن است نظری نیز در این باره ارائه شود.

تشخیص نهایی جمله ای کوتاه است که توسط خواننده ی اسمیر خلاصه می شود.

توصیه هایی برای پیگیری بعد از پاپ اسمیر

پس از تشخیص نهایی، توصیه های بعدی پزشک شما را مطلع میکند که مرحله (گام) مناسب بعدی چیست. به عنوان مثال ، اگر تشخیص نهایی بیان کند که اسمیر"در حد طبیعی" بود ، اقدام  مناسب بعدی "پیگیری روتین توصیه شده" خواهد بود.

پاپ اسمیر غیر طبیعی یکی از مواردی است که در آن آزمایشگاه تغییرات سلولی متفاوت از آنچه که معمولاً در دهانه رحم سالم دیده می شود، گزارش می دهد. تعدادی از سناریوهای پیگیری احتمالی برای یک پاپ اسمیر غیر طبیعی وجود دارد.

اگر پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، چه درمانی وجود دارد؟

اگر یک پاپ اسمیر به عنوان غیر طبیعی تعبیر شود ، تعدادی از گزینه های مختلف مدیریت و درمان از جمله کولپوسکوپی ، کونیزاسیون ، cryocauterization، لیزر درمانی و large-loop excision از منطقه تغییر یافته وجود دارد.

همه این روشها اساساً  میزان درمان کلی بیش از 90٪ را دارند. با این حال، رویه ها از جنبه های دیگر متفاوت هستند و بنابراین به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرند.

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی روشی است که به پزشک اجازه می دهد نگاه دقیق تری به دهانه رحم بیندارد. کولپوسکوپ در واقع یک ذره بین برای گردن رحم است. برای اینکه کولپوسکوپی کافی باشد ، باید ناحیه دهانه رحم و همچنین کل منطقه تحول (ناحیه انتقالی) مشاهده شود.

در حین کولپوسکوپی، دهانه رحم با 3٪ اسید استیک (سرکه) تمیز و خیس می شود. این اسید خفیف نه تنها سطح دهانه رحم را تمیز می کند بلکه باعث می شود ناهنجاری های سلولی به صورت نواحی سفید نیز ظاهر شود (acetowhite epithelium or acetowhite lesions).

اگر نواحی مشکوک از بافت گردن رحم در طول کولپوسکوپی دیده شود ، اغلب بیوپسی (نمونه برداری از بافت) انجام می شود. نمونه برای تجزیه و تحلیل به پاتولوژیست آزمایشگاه ارسال می شود و نتایج بیوپسی مرحله بعدی درمان را تعیین می کند.

این عمل در واقع بدون درد و بسیار ساده است و معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد تا انجام شود. به طور کلی ، به بیمار تاکید می شود که در صورت انجام بیوپسی حدود یک هفته از مقاربت، دوش یا از تامپون استفاده نکند. بارداری منع مصرف کولپوسکوپی نیست. كولپوسكوپي مي تواند به طور كافي 90٪ از خانم هايي كه نتيجه غير طبيعي پاپ اسمير را دارند ، ارزيابي كند.

کونیزاسیون

کونیزاسیون(نوعی بیوپسی) اجازه می دهد تا کل ناحیه از بافت غیر طبیعی برداشته شود و حداکثر مقدار دهانه رحم را برای ارزیابی آزمایشگاهی فراهم می کند تا از وجود سرطان مهاجم جلوگیری کند. پس از مشاهده ناحیه گردن رحم با کولپوسکوپی ، نمونه ای از بافت مخروطی شکل کوچک از اطراف کانال اندوسرویکس گرفته می شود.

عمل جراحی معمولاً توسط بیهوشی در بیمارستان یا اتاق عمل انجام می شود. به مدت سه هفته پس از عمل ، زن باید از دوش گرفتن(واژینال)، و استفاده از تامپون ها و روابط جنسی خودداری کند.

تا زمانی که سلولهای موجود در حاشیه ناحیه درمانی(بیوپسی) طبیعی باشند ، میزان درمان نزدیک به 100٪ با کونیزاسیون حاصل می شود.

با روش کونیزاسیون ، خطرهاي ناشي از بيهوشي و خونريزي بعد از عمل (خونريزي در حدود 10٪ موارد) و نيز عوارض جانبي احتمالي بر باروري در آينده وجود دارد. کونیزاسیون معمولاً فقط در خانمهایی انجام می شود که تغییرات شدید در بیوپسی داشته باشند، آدنوکارسینوم درجا(adenocarcinoma in situ) داشته باشند(سرطان در قسمت داخلی دهانه رحم) ، یا اینکه پاپ اسمیر آنها نشان می دهد ممکن است سرطان به بافت مجاور تهاجم کند.

جراحی با حلقه الکتریکی یا (LEEP) در منطقه تحول

 در روش LEEP ، منطقه تحول گردن رحم (ناحیه ای که لبه واژن به لایه رحم تغییر می یابد) با استفاده از یک حلقه سیم نازک با متد الکتروکوتر(بریدن و سوزاندن با انرژی الکتریکی) خارج می شود. این روش اجازه می دهد تا نمونه ها برای تجزیه و تحلیل بافت های اضافی جمع آوری شوند . این روش را می توان در مطب تحت بی حسی موضعی انجام داد.

پیگیری تخصصی (مکرر) پس از LEEP ضروری است. این پیگیری شامل پاپ اسمیر، کولپوسکوپی و بعضی اوقات تکنیک های دیگر است. اکنون این روش، رایج ترین روش درمانی برای ناهنجاری های پاپ اسمیر است.

هیسترکتومی

هیسترکتومی برای درمان پاپ اسمیرغیرطبیعی فقط برای خانمهایی مناسب است که فرزندآوری آنها به پایان رسیده و دارای ناهنجاری های شدید پیش سرطانی هستند که سایر روش های درمانی پاسخگو نبوده است.

وضعیت فعلی آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چگونه است؟

HPV یک ویروس مقاربتی است که ممکن است از یک شخص به فرد دیگر حتی در صورت عدم مشاهده زخم های دستگاه تناسلی گسترش یابد. بسیاری از افراد فعال مقاربتی حامل HPV هستند، خیلی اوقات بدون اینکه بدانند حامل هستند. تخمین زده می شود که تا 60٪ از زنان دارای رابطه جنسی این ویروس را در دهانه رحم یا ناحیه واژن خود دارند. این غیر معمول نیست که یک زن از داشتن HPV آگاهی نداشته باشد( و تنها زمانی متوجه می شود که پاپ اسمیر وی شواهد HPV را نشان می دهد.)

HPV قابل درمان نیست ، اگرچه صدمات سلولی ناشی از آن به طور کلی قابل درمان است و واکسن هایی در مورد انواع HPV موجود است.

استفاده اصلی از آزمایش HPV در غربالگری سرطان دهانه رحم برای تعیین درمان و توصیه های پیگیری برای زنانی است که در گزارش پاپ اسمیر، سلولهای سنگفرشی غیر معمول با اهمیت نامشخص (ASC-US) تفسیر می شوند.

با وجود این که پاپ اسمیر در دسترس است، چرا زنان هنوز هم از سرطان دهانه رحم جان می بازند؟

بسیار مهم است بدانیم زنانی که در معرض بالاترین ریسک گزارش غیرطبیعی پاپ تست هستند، افرادی هستند که به طور منظم پاپ تست انجام نمی دهند. بنابراین، برای بهبود غربالگری کلی سرطان دهانه رحم، زنانی که به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام نمی دهند، باید در مورد علل انجام آن آموزش دیده و آن را انجام دهند. این زنان باید اولویت اولیه برای انجام پاپ اسمیرباشند.

بین 60 تا 80 درصد از زنان آمریکایی که به تازگی مبتلا به سرطان دهانه رحم تهاجمی تشخیص داده شده اند، در پنج سال گذشته پاپ تست انجام نداده اند و ممکن است حتی یک تست هم انجام نداده باشند. زنانی که غربالگری پاپ اسمیر را انجام نداده اند، درگروه های خاصی از جمعیت متمرکز هستند؛ از جمله:

  • زنان مسن
  • بیمه نشده
  • اقلیت های قومی ، به ویژه زنان لاتین ، آمریکایی های آفریقایی تبار و آمریکایی های آسیایی.
  • زنان فقیر
  • زنان در مناطق روستایی.

بسیاری از پزشکان معتقدند که باید تأکید برروی دسترسی جهانی به غربالگری صحیح پاپ اسمیر باشد، نه مزیت نسبتاً ناچیزی که ناشی از فن آوری های جدید برای غربالگری باشد. سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین دلایل سرطان در سراسر جهان است. همچنین یکی از سرطانهای قابل پیشگیری و قابل درمان است.

مرجع

What Is a Pap Smear? Abnormal Results, Pain & Guidelines

 

 

 

ما هو رأيك؟

الكلمات الدالة همه چیز درباره آزمایش یا تست پاپ اسمیر ، نتیجه غیر طبیعی ، درد و دستورالعمل ها
# اسپکلوم # استروژن واژینال # پاپ اسمیر # زگیل تناسلی # سرطان دهانه رحم # کولپوسکوپی # معاینه لگنی # هیسترکتومی # یائسگی

حفظ التعليق همه چیز درباره آزمایش یا تست پاپ اسمیر ، نتیجه غیر طبیعی ، درد و دستورالعمل ها

حفظ التعليق همه چیز درباره آزمایش یا تست پاپ اسمیر ، نتیجه غیر طبیعی ، درد و دستورالعمل ها

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی همه چیز درباره آزمایش یا تست پاپ اسمیر ، نتیجه غیر طبیعی ، درد و دستورالعمل ها را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید