ماذا ستقرأ في هذا المقال

آزمایش آنتی بادی ضد هسته (ANA)

آزمایش ANA

تست ANA، آنتی بادی های ضد هسته ای را در خون شما شناسایی می کند. سیستم ایمنی بدن، به طور معمول برای مقابله با عفونت ها، آنتی بادی هایی تولید می کند. اما در مقابل، آنتی بادی های ضد هسته ای، اغلب به بافت های سالم خودِ بدن حمله کرده و مخصوصاً هسته هر سلول را هدف قرار می دهند.

در اغلب موارد، یک تستANA  مثبت، نشان دهنده این است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه بافت های سالم را هدف حمله قرار داده است. به عبارت دیگر می توان گفت این یک نوع واکنش خود ایمنی است. اما گاهی اوقات نیز ممکن است در حالی که فردی سالم است و سیستم ایمنی او درست عمل می کند، نتیجه آزمایش ANA برای او مثبت باشد.

برای تشخیص برخی از بیماری های خود ایمنی مثل بیماری لوپوس، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و یا اسکلرودرمی، پزشکان تست ANA  را برای بیمار تجویز می کنند.

چرا آزمایش ANA  صورت می گیرد؟

بسیاری از بیماری های روماتیسمی، علائمی مشابه از قبیل درد مفاصل، خستگی و تب دارند. با این که تست ANA معمولا قادر به تشخیص بیماری خاصی نیست، اما پزشکان می توانند به کمک آن احتمال برخی از بیماری ها را رد کنند.

نتیجه مثبت این آزمایش، به معنی وجود آنتی های خاص ضد هسته ای در خون است که برخی از آنها مربوط به بیماری های خاص هستند.

آمادگی برای تست ANA

برای این آزمایش، نمونه ای از خون بیمار تهیه می شود. اگر این نمونه خون فقط برای یک آزمایش ANA مورد استفاده قرار بگیرد، قبل از انجام آزمایش نیازی به رعایت پرهیز غذایی ندارید. اما اگر از این نمونه خون جهت تست های دیگر ANA  نیز استفاده شود، لازم است که مدتی قبل از آزمایش ناشتا باشید. در این مورد پزشک دستورالعمل های لازم را به شما خواهد داد.

مصرف برخی از داروها ممکن است بر روی نتیجه آزمایش اثر بگذارد. بنابراین قبل از آزمایش، پزشک را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید.

پس از انجام این آزمایش که به صورت سرپایی می باشد، نمونه خون بیمار را برای بررسی به آزمایشگاه می فرستند و بیمار می تواند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد.

نتیجه آزمایش

در صورت وجود آنتی بادی های ضد هسته ای در خون، نتیجه تست ANA مثبت خواهد بود. اما مثبت بودن آزمایش الزاماً به معنی وجود بیماری نیست. برخی افراد بدون داشتن هیچ بیماری خاصی نتیجه تست ANA  شان مثبت است. به خصوص زنان بالای 65 سال.

در صورت وجود برخی از بیماری های عفونی یا سرطان ها، به دلیل مصرف داروهای خاص، ممکن است رشد آنتی بادی های هسته ای افزایش یابد.

اگر پزشک احتمال دهد که شما به نوعی از بیماری های خود ایمنی مبتلا هستید، ممکن است تعدادی آزمایش برایتان تجویز کند. نتیجه یتست ANA یکی از اطلاعاتی است که به پزشک کمک می کند تا بتواند علت اصلی علائم و نشانه های موجود را دریابد.

مرجع

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/ana-test/about/pac-20385204

ما هو رأيك؟

حفظ التعليق آزمایش آنتی بادی ضد هسته (ANA)

حفظ التعليق آزمایش آنتی بادی ضد هسته (ANA)

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی آزمایش آنتی بادی ضد هسته (ANA) را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید