ماذا ستقرأ في هذا المقال

آکنه بزرگسالی: پاسخ به پرسش های متداول

چرا با وجود این که نزدیک 30 سال سن دارم، هنوز صورتم جوش می زند؟

عواملی که در نوجوانی سبب بروز جوش و آکنه می شوند، در بروز آکنه بزرگسالی نیز دخیل اند. چربی بیش از حد پوست و باکتری ها از جمله این عوامل اند. تغییرات هورمونی که در اثر بارداری یا قاعدگی رخ می دهند نیز می توانند چربی پوست را افزایش دهند. به نظر می رسد زنان سیگاری نیز بیشتر مستعد ابتلا به آکنه باشند. آکنه می تواند در یک خانواده موروثی باشد، بنابراین اگر یکی از والدین شما به آکنه مبتلا بوده باشد، شما نیز بیشتر در معرض آن قرار دارید. افراد ممکن است در سن 40 سالگی یا بیشتر نیز هنوز دچار جوش و آکنه باشند.

با این که صورتم را به طور مرتب می شویم، اما باز هم جوش های سر سیاه دارم. چرا؟

شستن پوست نمی تواند شما را از شر جوش های سر سیاه و آکنه ها خلاص کند. زیرا جوش های سر سیاه در زیر پوست تشکیل می شوند. در حالی که چربی که به آن سبوم گفته می شود با هوا واکنش نشان داده و تا حدودی منافذ را مسدود می سازد. هنگامی که منافذ کاملا مسدود شد، جوش های سر سفید بروز می کند. صورت خود را دو بار در روز و پس از هر بار تعریق بشویید. برای شستشو از یک شوینده ملایم و آب ولرم (نه آب داغ) استفاده کنید. پوست خود را مالش ندهید، چرا که این کار باعث بدتر شدن آکنه ها می شود.

آیا مصرف قرص های ضد بارداری می تواند سبب ایجاد آکنه شده یا آن را درمان کند؟

قرص های ضد بارداری ممکن است در برخی از زنان به کنترل آکنه کمک کند. هورمون های موجود در این قرص ها، می تواند هورمون های آندروژن را مسدود سازد. هورمون آندروژن باعث فعالیت بیشتر غدد چربی می شود. بنابراین حتی اگر قرص های ضد بارداری هم مصرف می کنید، بهتر است برای بهبود و کنترل آکنه، یک برنامه منظم مراقبت از پوست داشته باشید.

آیا آرایش صورت باعث بروز آکنه در بزرگسالان می شود؟

بله. در واقع هر چیزی که بر روی پوست می مالید، می تواند منافذ پوست را مسدود کند. سعی کنید لوازم آرایش، ضد آفتاب و سایر محصولات پوست خود را از نوع فاقد چربی انتخاب کنید. محصولات ضد آکنه برای پوست های مستعد آکنه بسیار مناسب تر هستند.

همچنین بهتر است به جای کرم پودرهای آرایشی از پنکک و لوازم آرایش پودری استفاده کنید. اگر هم تمایل دارید از فوندانسیون کرم پودر استفاده کنید، بنا به توصیه متخصصین پوست، می توانید از نوع مایع فاقد چربی این محصولات که بر پایه سیلیکون مات هستند استفاده کنید؛ مثل انواعی که شامل دایمتیکون یا سیکلومتیکون هستند.  

من شغل بسیار پر استرسی دارم. آیا استرس هم می تواند در ایجاد آکنه نقش داشته باشد؟

استرس، به عنوان عامل اصلی ایجاد آکنه شناخته نمی شود، بلکه اغلب این آکنه است که سبب افزایش استرس شما خواهد شد. درمان های موثر آکنه می توانند به نوعی به کاهش استرس نیز کمک کنند. 

با این حال در برخی افراد، استرس  می تواند وضعیت آکنه را تشدید کند. اگر گمان می کنید استرس باعث ایجاد آکنه هایتان شده است، می توانید از تکنیک های ساده ای مثل تمرین تنفس عمیق یا مدیتیشن برای مهار استرس بهره بگیرید.

آیا ارتباطی بین خوردن شکلات و بروز آکنه وجود دارد؟

هیچ دلیل علمی مبنی بر این که مصرف شکلات، قند و شکر و غذاهای چرب می تواند سبب ایجاد آکنه شود، وجود ندارد. با این حال، اگر احساس می کنید با خوردن مواد غذایی خاصی دچار جوش و آکنه می شوید، از مصرف این مواد پرهیز کنید.

مواد غذایی چرب یا شیرین، به طرق دیگر می تواند سلامت شما را به خطر اندازد. مثلا منجر به بروز دیابت یا بیماری قلبی شوند. برای حفظ سلامت عمومی، بهتر است مواد غذایی تازه و میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید.

آکنه کیستی عمیق چیست؟

آکنه کیستی عمیق می تواند بسیار دردناک بوده و درمان آن نیز بسیار دشوار است. فولیکول های مو در این نوع آکنه، سطح عمقی و زیرین پوست را مسدود می کنند. پزشک ممکن است برای درمان این نوع آکنه وخیم، مصرف نوعی آنتی بیوتیک را برای مدت کوتاهی تجویز کند. تزریق کورتیکواستروئیدها در این شرایط می تواند التهاب پوست را تسکین بخشد. همچنین استفاده از کرم موضعی رتینوئید نیز موثر است.

 هیچ گاه این ضایعات پوستی را نترکانید و آنها را باز نکنید، چرا که این کار وضعیت آکنه ها را بدتر کرده و باعث ایجاد زخم های پوستی می شود.

چه نوع آکنه های دیگری وجود دارد؟

در کل دو نوع آکنه وجود دارد.

  • کومدون: جوش های سر سیاه و سر سفید
  • ضایعات التهابی: پاپول ها، پاسچول ها (جوش های چرکی)، ندول یا کیست ها

یک متخصص پوست می تواند برنامه درمانی مناسبی برای بهبود آکنه مختص پوست شما پیشنهاد کند.

آیا ممکن است آکنه با کم خونی در ارتباط باشد؟

ارتباط بین کمی خونی، کمبود آهن و آکنه هنوز تایید نشده است. برخی از مطالعات محدود در این زمینه، ارتباط کمی بین این دو مورد نشان داده اند. با این حال دانشمندان بر این باورند که کم خونی به احتمال زیاد باعث ایجاد آکنه نمی شود. در عوض، مصرف بیش از حد روی (زینک) برای درمان آکنه، می تواند باعث ایجاد کم خونی شود. در مورد  اثربخشی روی برای درمان آکنه، شواهد علمی بسیار اندک و محدودی وجود دارد.

آیا مجبورم تا آخر عمر با این آکنه ها سر کنم؟

این طور به نظر می رسد که آکنه ها خود به خود با افزایش سن از بین خواهند رفت. بر اساس مطالعات انجام شده، آکنه ها بعد از سن ۴۴ سالگی کمتر بروز می کنند. برای برخی از زنان نیز آکنه با بروز یائسگی به پایان می رسد.

خوشبختانه، تا آن زمان درمان های  متعددی برای درمان آکنه بزرگسالان وجود خواهد داشت. بیشتر افراد استفاده از داروهای ترکیبی را موثر می دانند.

درمان آکنه در بزگسالان کمی زمانبر است ( معمولا بین ۴ تا ۱۲ هفته) و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، لازم است که درمان را ادامه دهید.

بهترین روش درمان آکنه کدام است؟

کرِم های دارویی حاوی بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و آلفا هیدروکسی اسید جزو اولین گزینه های درمان آکنه محسوب می شوند. این کرم ها را می توانید با تجویز پزشک و یا به صورت آزاد و بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید. رتینوئیدها (کرم های مبتنی بر ویتامین A ) نیز برای باز کردن فولیکول های پوست موثر اند.

پزشک می تواند کرم های قوی تر یا سایر داروهای موجود مثل آنتی بیوتیک ها، رتنوئید خوراکی، مسدود کننده های آندروژن و قرص های ضد بارداری با دوز پایین را نیز برای شما تجویز کند.

بهترین راه پیشگیری از آکنه چیست؟

اولا، بهتر است از دستکاری پوست صورتتان پرهیز کنید. لمس پوست، می تواند چربی آن را افزایش دهد، پوست را تحریک کرده و باعث رشد باکتری ها شود. بنابراین زیاد به صورتتان دست نزنید.

 دوماً، نگذارید موهای چربتان با پوست صورت زیاد تماس داشته باشد. همچنین بهتر است به دنبال محصولات مراقبت موی فاقد چربی باشید. محصولات مراقبت از موی چرب نیز می تواند منافذ پوستتان را مسدود کند.

 سوما، با پوست خود با ملایمت رفتار باشید. برای شستشوی صورت خود، به جای لیف حمام یا اسفنج، از نوک انگشتانتان استفاده کنید و پوستتان را با شوینده های ملایم بشویید.

مرجع

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-adult-acne

ما هو رأيك؟

الكلمات الدالة آکنه بزرگسالی: پاسخ به پرسش های متداول
# جوش # جوش سر سیاه # آکنه کیستی # جوش صورت # علت جوش های پوست # درمان آکنه # درمان جوش

الرأي (1)

حفظ التعليق آکنه بزرگسالی: پاسخ به پرسش های متداول

حفظ التعليق آکنه بزرگسالی: پاسخ به پرسش های متداول

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی آکنه بزرگسالی: پاسخ به پرسش های متداول را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید