ماذا ستقرأ في هذا المقال

عرق ناشی از استرس

عرق ناشی از استرس

همه ما گاهی عرق می کنیم. اما عرقی که از شدت استرس به وجود می آید، معمولا این نگرانی را برای ما ایجاد می کند که نکند دیگران نیز آن را از روی لباسمان دیده و حتی بدتر این که بوی آن را نیز حس کنند. 

اما زیاد در این مورد نگران نباشید. زمانی که این استرس افزایش می یابد و احساس می کنید که زیر بغلتان شروع به عرق کرده است، احتمالا آنطورها هم که خیال می کنید، برای دیگران قابل مشاهده و واضح نیست.

چگونه در اثر استرس عرق می کنیم؟

استرس، در واقع نوعی واکنش طبیعی است که بدن به موقعیت های خاص یا حساس از خود نشان می دهد. این واکنش باعث سرعت ترشح آدرنالین، کورتیزول و دیگر هورمون های استرس می شود. در این وضعیت، ضربان قلب نیز افزایش یافته و عضلات شما منقبض و آماده برای مبارزه با مشکل می شوند. در این شرایط، غدد تعریق شروع به ترشح عرق می کنند تا:

  • به خنک شدن بدن کمک کنند.
  • در میزان الکترولیت و مایعات بدن تعادل ایجاد کنند.
  • آبرسانی به پوست را انجام دهند.

غدد عرق به واسطه اعصاب فعال می شوند و می توانند به احساسات، هورمون ها و سایر عوامل استرس زا حساس باشند. زمانی که دچار استرس می شوید، دمای بدنتان افزایش یافته و غدد عرق فعال می گردند.

با وجود این که عرق کردن تحت شرایط استرس زا طبیعی به نظر می رسد، اما تعریق بیش از حد نیز در این شرایط می تواند اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر قرار داده و در امور روزمره شما اختلال ایجاد کند.

تعریق بیش از حد ممکن است به دلیل وجود نوعی بیماری به نام هیپرهیدروز (hyperhidrosis) باشد. اگر گمان می کنید که دچار این مشکل بوده و نگران آن هستید، بهمی توانید با پزشک در مورد راه های درمان این وضعیت مشورت کنید.

چرا عرق ناشی از استرس، بوی متفاوتی دارد؟

حدوداً 2 تا 4 میلیون غده عرق در تمام بدن وجود دارد که اکثر آن ها غده های اِکراین (Eccrine) می باشند. غدد اِکراین، بیشتر نقاط بدن را پوشش می دهند، اما تعداد این غده ها در کف دست ها، پاها، پیشانی و زیر بغل بیشتر است.

زمانی که دمای بدن در اثر فعالیت زیاد یا گرمای محیط بالا می رود، سیستم عصبی اوتونومیک بدن شما به غده های اکراین (Eccrine) فرمان ترشح عرق را می دهند.  این عرق عمدتا از آب تشکیل شده است، با مقدار کمی نمک و لیپید که در آن مخلوط شده است. این عرق، پوست شما را خنک کرده و دمای بدنتان را پایین می آورد.

غدد عرقی بزرگتری مثل غدد آپوکرین (apocrine) نیز وجود دارند که بیشتری میزان عرق مرتبط با استرس را تولید می کنند.

این غده ها بیشتر در قسمت هایی از بدن یافت می شوند تعداد فولیکول های مو در آنجا بیشتر است، مثل ناحیه تناسلی و زیر بغل.

غدد عرق زیر بغل، در زمان استرس تقریباً سی برابر بیشتر از حالت عادی عرق ترشح می کنند.

عرق مترشحه از غدد آپوکرین، دارای میزان پروتئین و لیپید بیشتری هستند.

چربی ها و مواد مغذی موجود در این نوع عرق با باکتری هایی که روی پوست شما وجود دارند، ترکیب شده و باعث ایجاد بویی تند و ناخوشایند می شوند.

چگونه می توان عرق ناشی از استرس را کنترل کرد؟

استرس و نگرانی، بخش اجتناب ناپذیر زندگی هستند و ما نمی توانیم به کلی از آن اجتناب کنیم. اما زمانی که تحت فشار و استرس زیاد، عرق می کنید اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

استفاده از ضد عرق

بسیاری از افراد گمان می کنند که دئودورانت همان ضد عرق است، اما در واقع کاربرد این دو متفاوت است. اسپری های دئودورانت، تنها بوی عرق شما را با بوهای دیگر می پوشانند.

اما ضد عرق ها حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که منافذ عرق را به طور موقت مسدود کرده و مقدار ترشح عرق بر روی پوست را کاهش می دهند.

استحمام روزانه

حمام کردن یا دوش گرفتن روزانه می تواند به کاهش رشد باکتری ها بر روی پوست کمک کند. هرچقدر که میزان باکتری کمتری بر روی پوست وجود داشته باشد، عرق شما بوی کمتری تولید می کند.

به یاد داشته باشید که بعد از حمام پوستتان را کاملا خشک کنید، چرا که پوست گرما و رطوبت پوست نیز باعث رشد باکتری ها و قارچ ها می شود.

اصلاح موهای بدن

موهای زیر بغل یا قسمت های دیگر بدن نیز می توانند عرق، روغن و باکتری را گیر بیاندازند. اصلاح نقاط پر موی بدن نه تنها مقدار باکتری هایی را که باعث ایجاد بو می شوند کاهش می دهد، بلکه همچنین دسترسی ضدعرق را نیز به پوست راحت تر می کند.

بر اساس مطالعه کوچکی که در سال 2015 انجام شده است، از بین بردن موهای زیر بغل می تواند حجم عرق را نیز کاهش دهد.

استفاده از پدهای عرق گیر

پدهای عرق گیر، سپرهای نازک و جاذبی هستند که به قسمت داخلی پیراهن شما چسبانده می شوند تا عرق زیر بغل شما را جذب کنند. در روزهایی که می دانید سطح استرس شما بالاتر خواهد بود، از این پدها استفاده کنید. می توانید برای موارد اضطرای چند عدد اضافه با خود بردارید.

پدهای زیربغل از عرق ناشی از استرس پیشگیری نمی کنند، اما به جلوگیری از ظاهر شدن لکه های عرق روی لباستان کمک می کنند.

آیا راهی برای پیشگیری وجود دارد؟

تنها راه پیشگیری از بروز عرق ناشی از استرس، پایین و تحت کنترل نگه داشتن سطوح استرس است. مطمئنا گفتن آن آسان تر از انجام آن است، اما تکنیک هایی وجود دارند که می توانند کمک کنند.

آدامس بجوید

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که جویدن، استرس را کاهش می دهد. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۹ توسط Trusted Source دریافت که افرادی که در لحظات پر استرس خود آدامس می جوند، در بزاق خود سطوح کورتیزول پایینی دارند و میزان استرس و اضطراب را کاهش دادند.

هنگامی که احساس کردید سطح استرس شما در حال افزایش است، آدامس بجوید.

نفس عمیق بکشید

زمانی که احساس کردید حمله استرس شما در حال شروع شدن است، یک تمرین تنفس عمیق را امتحان کنید. با توجه به تحقیقات، تکنیک هایی مانند تنفس از دیاگرام می تواند سریعا باعث کاهش استرس و آرامش شما شود.

این تکنیک ها عبارتند از کشیدن یک نفس طولانی و آهسته و گسترش دیافراگم شکمتان در هنگام استنشاق، و سپس تکرار کامل این روند.

موسیقی گوش کنید.

تحقیقات نشان می دهند که موزیک می تواند آرامش ایجاد کند و استرس و اضطراب را تسکین و کاهش دهد. گوش دادن به موسیقی قبل از یک رویداد پر استرس می تواند به جلوگیری از افزایش بیش از حد استرس کمک کند.

در صورت امکان، قبل یا در طول زمان استرس، با استفاده از یک هدفون چند دقیقه به موسیقی ای که از آن لذت می برید گوش دهید. موسیقی پس از یک رویداد استرس زا نیز می تواند یک روش عالی برای از بین بردن استرس باشد.

مکالمه و گفتگو

صحبت کردن با یک دوست یا کسی که دوستش دارید می تواند خیلی سریع استرس شما را کاهش دهد. مطالعات دریافتند که به اشتراک گذاشتن احساسات شما با یک شخص دیگر، به ویژه کسی که از لحاظ احساسی مشابه شما باشد، می تواند سطح استرس شما را کاهش دهد.

اگر احساس کردید که سطح استرس شما در حال افزایش است، با یک دوست یا کسی که دوستش دارید یا با یک همکار که با او احساس راحتی می کنید صحبت کنید.

نکته پایانی

هر کسی ممکن است زمانی در اثر استرس و فشار عصبی زیاد، عرق کند. در این هنگام بیشتر از مواقع عادی عرق می کنید و این عرق نیز به دلیل ترکیب شیمیایی متفاوت و تعامل آن با باکتری روی پوست، بوی متفاوت و زننده ای خواهد داشت.

با کنترل استرس ها و همچنین رعایت برخی نکات بهداشتی، می توانید از ایجاد این نوع عرق پیشگیری کنید.

مرجع

https://www.healthline.com/health/stress-sweat

 

ما هو رأيك؟

الرأي (6)

حفظ التعليق عرق ناشی از استرس

حفظ التعليق عرق ناشی از استرس

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی عرق ناشی از استرس را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید