ماذا ستقرأ في هذا المقال

سندرم دندان درآوردن کودکان

سندرم دندان درآوردن کودکان

عنوان دوم: سندرم رویش دندان نوزاد: کودکان چگونه دندان درمی آورند؟

سندرم رویش دندان یا همان دندان درآوردن نوزاد، فرایند و مرحله ای طبیعی از رشد است که دندان های نوزاد، لثه های او را شکافته و از زیر آن بیرون می آیند.

 بنا به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، نوزادان بین 6 تا دوازده ماهگی شروع به دندان در آوردن می کنند. تا زمانی که کودک به سن سه سالگی می رسد، باید حدود 20 دندان یعنی اولین سری از دندان های اولیه خود را درآورده باشد.

کودکی که دندان هایش به طور کامل درآمده اند، می تواند تنوع غذایی بیشتری داشته باشد. اما چنان که می دانید، دندان درآوردن کودک، هم برای خود او و هم برای والدین، فرایندی دشوار و دردناک است.

روش هایی وجود دارد که با کمک آنها می توانید این پروسه را برای کودک خود راحت تر کنید. همچنین در طول فرایند رویش دندان های نوزاد، وجود برخی علائم را باید جدی گرفت و لازم است که در صورت مشاهده آنها با پزشک کودکتان مشورت کنید.

نوزادان چگونه دندان درمی آورند؟

زمانی که کودک شما متولد می شود، تمام دندان های او در زیر لثه هایش قرار دارند. در طول اولین سال زندگی کودک، این دندان ها طی مراحلی از زیر لثه ها بیرون می آیند.

ابتدا دندان های نیش یعنی دندان های جلویی کودک بیرون می آیند و سپس دندان های میانی و جلویی در پی آن رشد می کنند. از این زمان به بعد طی سه سال، بقیه دندان ها نیز درمی آیند. برخی از کودکان نیز تا دو سالگی تمام دندان هایشان درمی آید.

علائم مرتبط با رویش دندان نوزاد

نوزادان ممکن است در فرایند رشد دندان ها، علائم متفاوتی را تجربه کند. اما رایج ترین این علائم عبارتند از کاهش اشتها، بدخلقی و تحریک پذیری کودک.

بسیاری از کودکان به هنگام رویش دندان هایشان هیچ علامت خاصی ندارند. برخی نیز ممکن است یک یا چند تا از نشان های زیر را همراه با هم داشته باشند:

  • سرازیر شدن آب دهان
  • گاز گرفتن اشیاء جامد
  • بهانه گیری و دمدمی مزاج شدن کودک
  • تحریک پذیری و بدخلقی
  • کاهش اشتها
  • درد و حساسیت لثه ها
  • قرمزی و تورم لثه ها

چگونه می توانید از درد رویش دندان های کودک بکاهید؟

رویش دندان یک فرایند طبیعی از رشد کودک است که به هر صورت سپری خواهد شد. اما روش هایی وجود دارد که می توانید با کمک آنها، این فرایند را برای کودک خود راحت تر کنید و از درد و ناراحتی آن بکاهید.

می توانید دستانتان را بشویید و لثه های کودک را با انگشتتان ماساژ دهید. حلقه های دندانی یا دندان گیر های مخصوص نیز گزینه مناسبی هستند. کودک با جویدن آنها، می تواند لثه های خود را التیام بخشد. فشاری که کودک به این حلقه های دندانی می آورد، می‌تواند فشاری را که از داخل‌ لثه‌اش احساس می‌کند خنثی کند. می توانید دندان گیر را پیش از استفاده کودک در یخچال قرار دهید تا سرد شود و درد و التهاب لثه را التیام بخشد. اما مراقب باشید که یخ نزده باشد، زیرا در این صورت ممکن است به لثه و دندان کودک آسیب برساند.

در این مدت زمان، می توانید غذاهای سفت تر مثل میوه یا سبزیجات به کودک بدهید. زمان هایی که کودک چیزی را به دهان برده و می جود، سعی کنید در کنار او بوده و مراقب باشید تا آن شیء را نبلعد.

در طول فرایند رویش دندان های کودک، آبریزش دهان او ممکن است باعث حساس تر شدن و تحریک پذیری پوست شود.

بنابراین بهتر است در طول این مدت از پیشبند مخصوص استفاده کنید و چانه کودک را تا آنجا که ممکن است خشک نگه دارید.

داروهای تسکین بخش

اگر رویش دندان های کودکتان با درد و ناراحتی زیادی همراه است، می توانید از استامینوفن های مخصوص نوزادان استفاده کنید. همچنین می توانید ژل های مخصوص دندان را برای کاهش درد بر روی لثه های او بمالید. اما باید از مصرف ژل هایی که حاوی کولین سالیسیلات یا بنزوکائین هستند خودداری کنید، چرا که این موارد به علت کاهش سطح اکسیژن خون، مناسب استفاده کودکان نیستند. ژل های مسکن کمی از ناراحتی و درد دندان در آوردن کودک می کاهند.

برخی از والدین از روش های دیگر نیز برای کاهش این درد استفاده می کنند که البته به هیچ وجه توصیه نمی شود. روش های زیر از این جمله اند که در واقع مضر هستند و به کودک شما آسیب می رسانند. بنابراین هرگز از این روش ها استفاده نکنید:

  • دادن آسپرین به کودک یا مالیدن آن بر روی لثه ها
  • استفاده از الکل بر روی لثه های کودک
  • گذاشتن اشیاء کاملا یخ زده بر روی لثه ها
  • اسباب بازی های سفت پلاستیکی را در اختیار کودک گذاشتن تا آنها را بر روی لثه های خود بکشد. این کار، هم خطر زخمی شدن لثه و آسیب به دندان های زیر لثه را به همراه دارد و هم ممکن است کودک شما این اشیاء را ببلعد.

بسیاری از والدین بر این اعتقادند که تب بالا و اسهال هم می تواند از عوارض رویش دندان باشد، اما در واقع چنین نیست. در صورتی که نوزاد شما دچار تب، اسهال یا ناراحتی طولانی مدت و مداوم شود، بهتر است با پزشک او تماس بگیرید.

نکته پایانی

دندان درآوردن، یکی از مراحل طبیعی رشد کودک است. اما از آنجا که این پروسه معمولا با درد و ناراحتی زیاد برای کودک همراه است، معمولا والدین را نگران می سازد.

باید به خاطر داشته باشید که این علائم و این دوران نیز در نهایت سپری خواهد شد و کودک شما مجموعه سالمی از دندان های زیبا خواهد داشت.

کودک شما لبخند زیبای خود را مدیون تلاش و مراقبت های شما است که به بهداشت دهان و دندان او اهمیت می دهید.

با این حال، هر گونه سوال یا نگرانی که در مورد مراحل دندان درآوردن نوزادتان دارید، می توانید آن را با پزشک کودکتان در میان بگذارید.

مرجع

https://www.healthline.com/health/teething

 

 

 

ما هو رأيك؟

حفظ التعليق سندرم دندان درآوردن کودکان

حفظ التعليق سندرم دندان درآوردن کودکان

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی سندرم دندان درآوردن کودکان را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید