ماذا ستقرأ في هذا المقال

جراحی بای پس معده

چه کسانی می توانند جراحی بای پس معده انجام دهند؟

جراحی گاستریک بای پس معده، یکی از رایج ترین جراحی های کاهش وزن و لاغری است. به کمک جراحی بای پس و دیگر جراحی های کاهش وزن، که روی هم رفته عمل های چاقی خوانده می شوند، تغییراتی در فرم معده و در سیستم گوارش فرد ایجاد می شود که میزان کالری مصرفی و همچنین جذب مواد مغذی را محدودتر کرده و در نهایت منجر به کاهش وزن می شود.

با این که انجام این عمل ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد، اما برای همه افراد مناسب نیست. جراحی بای پس معده نیز مانند تمام جراحی های عمومی، ممکن است خطرات و عوارض خاصی برای سلامت افراد به دنبال داشته باشد.

 علاوه بر این، میزان موفقیت این عمل نیز بسته به توانایی شما برای ایجاد تغییرات دائمی در سبک زندگی تان، متغیر است.

برای این که بدانید آیا این جراحی برای شرایط و وضعیت شما مناسب است یا نه، باید بررسی ها و ارزیابی های کاملی انجام دهید.

عمل بای پس معده برای چه کسانی است؟

جراحی بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن، معمولا از آن دسته جراحی هایی است که تغییرات بزرگی در روند زندگی فرد ایجاد می کنند. 

اگرچه جراحی های کاهش وزن می توانند، احتمال عوارض و بیماری های مرتبط با چاقی؛ مثل دیابت نوع دو، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و آپنه خواب را کاهش دهند، اما این عمل ها، عوارض و خطرات خاص خود را نیز به دنبال دارند.

برای انجام عمل بای پس معده، لازم است که دارای معیارهای ویژه ای باشید. برای این منظور آزمایشات و بررسی های وسیعی صورت می گیرد تا مشخص گردد که آیا شما صلاحیت انجام این عمل را دارید یا نه.

در صورت داشتن شرایط زیر، می توانید جراحی بای پس معده یا دیگر جراحی های کاهش وزن را انجام دهید:

  • اگر تمام تلاش هایتان برای کاهش وزن از طریق رژیم های غذایی و تمرینات ورزشی، ناموفق بوده است.
  • اگر شاخص توده بدنی تان (BMI) 40 یا بیش از آن است.
  • اگر این شاخص بالای 35 باشد و همچنین دچار مشکلات جدی سلامت از جمله دیابت، فشار خون بالا و آپنه خواب شَدید هستید.
  • اگر نوجوانی هستید که وارد سن بلوغ شده و دارای ام بی آی بیش از 35 است. همچنین دچار مشکلات و بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع 2 و آپنه خواب نیز هستید.

با وجود داشتن این شرایط نیز، برای این که تشخیص داده شود جراحی لازم است یا نه، باید مراحل پزشکی مختلفی انجام شود.

در این رابطه، یک تیم حرفه ای پزشکی که شامل متخصصین تغذیه، روانشناسان و جراحان می باشند، به کمک هم تصمیم می گیرند که آیا این جراحی می تواند کمکی به شخص شما برای کاهش وزن بکند یا نه.

این ارزیابی ها، روی هم رفته تعیین می کنند که آیا مزایای این نوع عمل برای شما بیشتر از معایب و خطرات آن است یا برعکس. و یا این که آیا بدن شما برای متحمل شدن این نوع جراحی آمادگی لازم را دارد یا نه.

همچنین این ارزیابی ها نشان می دهند که آیا شخص به لحاظ روانی نیز آماده انجام جراحی کاهش وزن می باشد یا خیر، چرا که این عمل می تواند برای افرادی که دارای مشکلات ذهنی و روانی خاصی هستند که به طور موثر درمان و کنترل نشده است، خطراتی ایجاد کند.

مثلا مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته است، نشان می دهد که در صورت وجود بیماری های روانی، احتمال خودکشی در افرادی که عمل های کاهش وزن انجام می دهند افزایش می یابد و این احتمال در افرادی که قبلا هم اقدام به خودکشی کرده اند، بیشتر هم خواهد شد. البته در مورد تاثیر خاص عمل های لاغری بر روی این موارد، نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتر وجود دارد.

البته تنها داشتن سابقه افکار خودکشی یا تلاش برای خودکشی، لزوما به این معنا نیست که شما نمی توانید عمل های کاهش وزن انجام دهید. اما تیم پزشکی شما باید در این زمینه بررسی های لازم را انجام دهند و همچنین قبل و بعد از عمل نیز حمایت و مراقبت های بیشتر و دقیق تری در زمینه اعمال شود.

طی انجام ارزیابی ها و بررسی های لازم، تیم مراقبت سلامت باید به موارد زیر توجه داشته باشد:

  • وضعیت بدن به لحاظ وجود مواد مغذی و سابقه افزایش وزن: تیم پزشکی و سلامت معمولا مروری بر الگوی وزنی و استعداد افزایش وزن بیمار، سابقه تلاش او برای کاهش وزن از طریق رژیم های غذایی خواهد داشت و به بررسی عواملی چون عادات های غذایی، ورزش، میزان استرس ها، محدودیت زمانی، انگیزه و عوامل دیگر می پردازد. 
  • وضعیت سلامت عمومی و بیماری های فرد: برخی از بیماری ها ممکن است احتمال خطرات مرتبط با جراحی را بیشتر کرده و یا شرایط خود این بیماری ها بعد از جراحی کاهش وزن بدتر شود. لخته های خونی، بیماری کبد، مشکلات قلبی، سنگ کلیه و کمبود مواد مغذی از جمله این شرایط هستند. تیم پزشکی، داروهای مصرفی بیمار و همچنین مصرف الکل و میزان کشیدن سیگار را نیز بررسی می کند. همچنین احتمال وجود آپنه خواب نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و معاینات فیزیکی و تست های آزمایشگاهی کامل صورت می گیرد. نتیجه این معاینات و آزمایشات، می تواند به تعیین لزوم یا میزان تاثیر جراحی کاهش وزن کمک کند.
  • وضعیت روانی فرد: داشتن برخی از اختلالات و بیماری های روانی، می تواند باعث بروز چاقی شده و یا تثبیت وزن را بعد از جراحی کاهش وزن با مشکل رو به رو سازد. یکی از این بیماری ها، اختلال پرخوری عصبی، سوء مصرف مواد، اختلالات اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی شَدید و موضوعات مربوط به سوء استفاده جنسی در کودکی از جمله این مشکلات به شمار می آیند. اگرچه این مشکلات به طور کلی نمی توانند مانع انجام جراحی کاهش وزن شوند، اما ممکن است پزشکان در این شرایط ترجیح بدهند که عمل جراحی را تا زمانی که این اختلالات و بیماری ها به طور موثر درمان شده یا تحت کنترل قرار گیرند، به تاخیر اندازند.  
  • انگیزه فرد برای انجام جراحی: تیم پزشکی، تمایل و توانایی فرد را برای اجرای دستور العمل های مرتبط با رژیم غذایی و اراده و انگیزه او را جهت ایجاد تغییرات مداوم در شیوه زندگی مثل پیگیری ورزش روزانه و غیره مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند. چنان که می دانید، اگر فرد نتواند این تغییرات را بعد از جراحی اعمال کند، نتیجه عمل کاهش وزن، چنان که باید مطلوب و موثر نخواهد بود.  
  • سن بیمار: هیچ محدودیت سنی خاصی برای انجام جراحی بای پس معده وجود ندارد. اما تا کنون، این عمل برای نوجوانان و سالمندان، پر خطر تر از سایرین در نظر گرفته می شد. اما اخیرا تحقیقات نشان داده اند که جراحی بای پس معده برای افراد بالای 60 سال هم بی خطر و موثر است. همچنین این عمل برای نوجوانانی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای 35 دارند و دچار چاقی مفرط و مشکلات سلامت مربوط به آن هستند نیز موثر است.

مقتضیات پیش از عمل

اگر توسط تیم پزشکی، دارای صلاحیت برای انجام این جراحی شمرده شوید، پزشکان دستورالعمل هایی را که برای آمادگی پیش از عمل لازم است، به شما خواهند داد تا آنها را در ماه ها یا هفته های قبل از عمل رعایت کنید. این دستورات شامل محدودیت در خوردن و آشامیدن، تغییرات در شیوه زندگی که می تواند با کمک مشاور صورت پذیرد، انجام تمرینات ورزشی، ترک سیگار و آغاز فعالیت های بدنی نظارت شده و فعالیت های ورزشی خاص باشد.

 در بعضی موارد نیز لازم است که وزن خود را پیش از عمل بای پس کاهش دهید. حتی بعد از این که زمان عمل جراحی مشخص شود نیز ممکن است با صلاحدید پزشکان انجام این عمل به تاخیر افتاده و یا به طور کل لغو و کنسل شود. این شرایط در صورتی اتفاق می افتد که تیم پزشکی تشخیص می دهد:

  • بیمار به لحاظ روانی یا جسمی امادگی لازم را برای این عمل ندارد.
  • تغییرات لازم را در عادات غذایی و ورزشی خود ایجاد نکرده است.  
  • اگر بیمار در طول دوره ارزیابی پیش از عملف دچار افزایش وزن شده باشد.

استطاعت مالی و پرداخت هزینه های عمل

حتی اگر پزشک تشخیص دهد که این عمل برای شما مناسب است، باز هم لازم است که توانایی پرداخت هزینه های عمل را داشته باشید. اگر خیال دارید از خدمات  بیمه درمانی استفاده کنید، باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که آیا بیمه ای که تحت پوشش و حمایت آن هستید، هزینه های این عمل را پرداخت می کند یا نه.

جراحی بای پس معده: آیا این جراحی، برای شما هم گزینه مناسبی است؟

جراحی بای پس معده یک عمل موجزه آسا برای کاهش وزن نیست و به درد تمامی افراد نیز نمی خورد. در واقع، هیچ یک از عمل های کاهش وزن نمی تواند به شما این تضمین را بدهد که تحت هر شرایطی و صد در صد وزنتان بعد از عمل کاهش می یابد و یا می توانید با این عمل از شر اضافه وزن خود به کلی خلاص شوید و یا برای طولانی مدت در وزن ایده آل باقی بمانید.   

همچنین نمی توانید انتظار داشته باشید که بعد از عمل بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش، نتیجه مطلوب را حاصل کنید. در واقع می توان گفت که اگر تغییرات لازم را در شیوه زندگی تان اعمال نکنید و به آن پایبند نباشید، کاملا این احتمال وجود دارد که به وزن سابق خود بازگردید. با وجود این موارد، اگر گمان می کنید که شرایط لازم را برای این عمل دارید، می توانید در مورد با پزشک خود مشورت کنید.

مرجع

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/gastric-bypass-surgery/art-20046318

 

ما هو رأيك؟

حفظ التعليق جراحی بای پس معده

حفظ التعليق جراحی بای پس معده

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی جراحی بای پس معده را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد