ماذا ستقرأ في هذا المقال

پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود؟

پولیپ بینی چیست؟

 

آیا سرماخوردگی هایتان طولانی می شود و بینی تان دائما گرفته است؟ گرفتگی مداوم بینی که با داروی سرماخوردگی نیز از بین نمی رود، ممکن است در اثر پولیپ بینی باشد.

پولیپ های بینی، برآمدگی های نرم و خوش خیم (غیر سرطانی) است که به دلیل رشد بافت های مخاطی بینی و در پوشش مسیرهای بینی یا سینوس ها ایجاد می شود.

 

از متخصصین سایت سلامتی24 در خصوص پولیپ بینی نوبت بگیرید

 

پولیپ بینی یک وضعیت پزشکی است که با تورم و التهاب مخاط بینی همراه است. پولیپ‌های بینی رشد‌های غیرسرطانی و نرمی هستند که در داخل ناحیه بینی شکل می‌گیرند. این رشد‌ها معمولاً به صورت خوش‌خیم هستند و به دلایل مختلفی مانند عفونت، آلرژی، التهاب مزمن مخاط بینی و یا عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شوند.

علائم و نشانه‌های پولیپ بینی شامل موارد زیر می‌شوند:
- تنگی نفس
- خستگی و کاهش انرژی
- سرفه و عطسه مزمن
- دچارترشحات بینی مزمن
- کاهش بویایی و یا تغییر آن
- احساس خارش و سوزش در ناحیه بینی

در صورتی که شما مشکوک به وجود پولیپ بینی باشید، بهتر است به یک پزشک متخصص گوش، حلق، بینی (ENT) مراجعه کنید. پزشک بررسی کاملی از ناحیه بینی شما انجام داده و در صورت لزوم تشخیص و درمان مناسب را تعیین خواهد کرد.

 

علل ایجاد پولیپ بینی

 

پولیپ بینی ناشی از التهاب بینی یا سینوس ها می باشد و در بافت ملتهب مخاط بینی رشد می کند. مخاط بینی یک لایه بسیار مرطوب است که از بخش داخلی بینی و سینوس ها محافظت کرده و هوای داخل بینی را مرطوب می کند. بروز عفونت یا آلرژی باعث التهاب و قرمز شدن بافت مخاطی شده و مایعی از این بافت ترشح می شود که انباشته شدن آن در طولانی مدت ممکن است به پولیپ بینی منجر شود. پولیپ ها به شکل کیست های کوچکی هستند که مسیر بینی را مسدود می کنند.

اگرچه در برخی افراد ممکن است پولیپ بینی بدون مشکلات قبلی ایجاد شود اما اغلب اوقات پولیب بینی به دلایل زیر رخ می دهد:

پادکست پولیپ بینی چیست و  چگونه درمان می شود؟

  • عفونت های سینوسی مزمن یا مکرر
  • آسم
  • رینیت آلرژیک (تب یونجه)
  • فیبروز سیستیک؛ بیماری مزمنی که روی اندام هایی مثل کبد، ریه، پانکراس و روده تاثیر می گذارد.
  • سندروم چرگ اشتراوس (Churg-Strauss syndrome)
  • حساسیت به داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن یا آسپیرین

عوامل ارثی نیز در ایجاد پولیپ نقش دارند، چرا که ژن ها می توانند باعث واکنش مخاطی نسبت به التهاب شوند.

 

علائم پولیپ بینی

 

پولیپ ها زایده های نرم و بدون دردی هستند که در مسیر بینی تشکیل می شوند. معمولا پولیپ بینی با نشانه یا علامت خاصی همراه نیست اما پولیپ های بزرگ باعث مسدود شدن راه بینی شده و گرفتگی بینی مزمن ایجاد می کنند. از جمله علائم احتمالی پولیپ بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

برای گرفتن وقت غیرحضوری از متخصصین جراحی بینی کلیک کنید

 

  • احساس انسداد و احتقان بینی
  • آبریزش بینی
  • ترشحات پشت حلقی، که در اثر تجمع مخاط در پشت حلق ایجاد می شود.
  • کاهش حس بویایی
  • گرفتگی بینی
  • نفس کشیدن از دهان
  • احساس فشار در پیشانی و یا جلوی صورت (سینوس ها)
  • آپنه خواب
  • خر و پف کردن

در صورتی که علاوه بر پولیپ بینی، عفونت سینوسی هم داشته باشید، احتمال سردرد نیز وجود دارد.

 

چگونه پولیپ بینی را تشخیص دهیم؟

 

پزشک معمولا با معاینه مسیرهای داخل بینی از طریق دستگاه نوری اتوسکوپ یا نازوسکوپ، قادر به تشخیص پولیپ بینی خواهد بود.

اگر پولیپ بینی در نواحی عمیق تر سینوسی ایجاد شده باشد، برای تشخیص نیاز به آندوسکوپی بینی می باشد در این روش پزشک با وارد کردن یک لوله باریک و منعطف دوربین دار به نواحی عمیق تر، پولیپ بینی را تشخیص می دهد.

گاهی برای تعیین دقیق اندازه و موقعیت پولیپ ممکن است نیاز به سی تی اسکن یا ام آر آی باشد. پزشک با اسکن بینی می تواند پولیپب بینی و سایر اختلالات مرتبط با التهاب مزمن را تشخیص داده و از تغییر شکل استخوانی ناشی از پولیپ آگاه می شود.

اگر پزشک احتمال دهد آلرژی باعث ایجاد یا پیشرفت پولیپ بینی شده است، تست آلرژی انجام می دهد. تست آلرژی به پزشک کمک می کند تا منشا التهاب مکرر بینی را تعیین کند.

در این تست پزشک سوراخی کوچک روی پوست فرد ایجاد کرده و انواع آلرژن های مایع را روی آن قرار می دهد تا واکنش بدن فرد نسبت به آن ها را بررسی کند.

اگر کودک خردسالی مبتلا به پولیپ بینی باشد، انجام آزمایشات بیماری های ژنتیکی مثل فیبروز سیستیک نیز ضروری است.

تشخیص پولیپ بینی معمولاً توسط یک پزشک متخصص گوش، حلق، بینی (ENT) انجام می‌شود. در زیر تعدادی از روش‌هایی که برای تشخیص پولیپ بینی استفاده می‌شوند را ذکر می‌کنم:

1. معاینه فیزیکی: پزشک ابتدا ممکن است تاریخچه پزشکی شما را بپرسد و سپس یک معاینه فیزیکی از ناحیه بینی شما انجام دهد. او ممکن است با استفاده از یک ابزار کوچک به نام رینوسکوپ، داخل ناحیه بینی شما را بررسی کند تا پولیپ‌ها را ببیند.

2. آزمون بویایی: پولیپ بینی می‌تواند به کاهش بویایی منجر شود. پزشک ممکن است از شما بخواهد به بوی مواد مختلف بپردازید تا بررسی کند که آیا بویایی شما تحت تأثیر پولیپ بینی قرار دارد یا خیر.

3. تصویربرداری: در برخی موارد، پزشک ممکن است از روش‌های تصویربرداری مانند سی تی اسکن (CT scan) یا رادیوگرافی ناحیه بینی استفاده کند تا تصاویر دقیق‌تری از ساختار بینی و وجود پولیپ‌ها به دست آورد.

توجه داشته باشید که تشخیص نهایی و درمان پولیپ بینی به عهده پزشک شما است و بر اساس علائم و نتایج تست‌های تشخیصی انجام شده تعیین می‌شود.

 

درمان پولیپ بینی

 

داروها

داروهای ضدالتهاب ممکن است به کاهش اندازه پولیپ بینی و کاهش علائم گرفتگی و احتقان کمک کند.

اسپری استروئید بینی به کاهش آبریزش بینی و انسداد کمک کرده و برای درمان پولیپ های کوچک بینی تجویز می شود. مصرف این اسپری ها ممکن است با عوارضی همچون گلو درد، سردرد یا خونریزی بینی همراه باشد و در صورت قطع مصرف احتمالا علائم به سرعت بازمی گردد.

برخی نمونه های اسپری های استروئید بینی عبارتند از:

  • فلوتیکازون (fluticasone)
  • بودزونید (budesonide)
  • مومتازون (mometasone)

در صورت بی اثر بودن اسپری بینی، بزرگ بودن پولیپ یا التهاب شدید، ممکن است استروئید خوراکی یا تزریقی مانند پردنیزون به تنهایی یا به همراه اسپری استروئیدی تجویز شود.

داروهایی مانند آنتی هیستامین یا آنتی بیوتیک نیز می توانند برای درمان التهاب های شدید، آلرژی یا عفونت های سینوسی مورد استفاده قرار گیرند.

 

جراحی

اگر علائم پولیپ بینی (بعد از مصرف داروها) بهبود پیدا نکند، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن کامل پولیپ بینی باشد.

نوع عمل جراحی به اندازه پولیپ بستگی دارد. روش پولیپکتومی رایج ترین عمل جراحی برای از بین بردن پولیپ بینی می باشد که معمولا یک عمل جراحی سرپایی است و ممکن است به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز داشته باشد. در طول عمل، پزشک با وارد کردن یک دستگاه کوچک مکشی پولیپ بینی را از بین می برد.

برای پولیپ های بزرگ تر پزشک ممکن است از عمل جراحی آندوسکوپی سینوسی استفاده کند که طی آن لوله نازک دوربین دار با ابزار کوچکی وارد بینی شده و بعد از پیدا کردن پولیپ های بینی آن ها را از بین می برد.

پزشک همچنین ممکن است اقدام به بزرگ کردن دهانه سینوس ها که به مسیرهای بینی منتهی می شود بکند.

بعد از عمل جراحی از اسپری بینی یا شستشوی آب نمک استفاده می شود تا از بازگشت پولیپ بینی جلوگیری کرده و التهاب داخل مسیرهای بینی از بین برود.

 

عوارض احتمالی پولیپ های بینی

 

درمان پولیپ بینی به خصوص با روش جراحی ممکن است با خونریزی بینی یا عفونت همراه باشد. درمان های ادامه دار با اسپری های استروئید و یا کورتیکواستروئید ای خوراکی، ممکن است مقاوت شما را در برابر عفونت های ویروسی کمتر کند.

 

آینده دراز مدت پولیپ های بینی

 

بیشتر علائم پولیپ، پس از درمان جراحی از بین خواهد رفت. اما اگر مقداری از حس بویایی تان را در اثر پولیپ از دست داده باشید، قابل برگشت نخواهد بود.

همچنین حتی پس از جراحی نیز پولیپ ها در 15 درصد افراد دوباره عود می کند.

 

برای گرفت وقت جراحی بینی از متخصصین سایت سلامتی24 کلیک کنید

 

مرجع:

https://www.healthline.com/health/nasal-polyps

 

 

 

ما هو رأيك؟

حفظ التعليق پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود؟

حفظ التعليق پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود؟

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود؟ را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید