ماذا ستقرأ في هذا المقال

۹ اختلال رایج ناخن در کودکان

مقدمه

اختلالات و ناهنجاری های ناخن معمولا در نوزادان و کودکان بسیار رایج است. این مشکلات معمولا نگران کننده نیستند و فقط به لحاظ زیبایی ظاهر مورد توجه قرار می گیرند. دراین مقاله، 9 تا از رایج ترین اختلالات ناخن را مرور می کنیم.

 

خطوط بیو (Beau’s lines)

 

خطوط بیو، خطوط عمیق شیارداری هستند  که در عرض ناخن مشاهده می شوند. در نوزادان، این خطوط معمولا بعد از تولد دیده می شوند. در کودکان بزرگتر نیز خطوط بیو در اثر تب بالا به وجود می آید و یا نشانه ای ازکمبود آهن و روی است.

 

ناخن قاشقی شکل (Koilonychia)

در این حالت، دراثر نازکی و نرمی بافت ناخن کودکان، ناخن ها به شکل فرورفته و قاشقی شكل، با لبه های برجسته و به حالت مقعر می باشند. این ناهنجاری بیشتر در ناخن انگشتان شست دست و پا دیده می شود و معمولا در اثر كم خونی های ناشی از فقر آهن به وجود می آید.

 

اونیکولیز (Onycholysis)

در این وضعیت، ناخن از بستر خود جدا می شود. این حالت در کودکان معمولا در اثر ضربه ایجاد می شود، اما بیماری های خود ایمنی نیز می تواند موجب بروز این بیماری در ناخن ها شود.

 

لایه لایه شدن ناخن ها (Onychoschizia)

در این نوع اختلال شایع، انتهای ناخن ها نازک و شکننده و منشعب می شود. این مشکل بیشتر در سال های اولیه زندگی و در انگشتان شست دست و پاها دیده می شود که معمولا در اثر ناخن جویدن کودکان، مکیدن انگشت شست و یا ضربه های مکرر به وجود می آید.

 

اونیکومادزیس (Onychomadesis)

در این وضعیت، تمامی ناخن ها از بستر خود جدا شده و شروع به افتادن می کنند. جدا شدن ناخن ها می تواند در اثر یک عفونت قارچی به خصوص در بیماری دست، پا و دهان (hand, foot, mouth disease)، بیماری سرخک (measles) و بیماری کاواساکی (Kawasaki disease) و یا هر عفونت دیگری که باعث تب بالا شود، بروز کند.

 

پارونیشیا یا عقربک (Paronychia)

این عارضه در اثر عفونت قارچی یا باکتریایی روی ناخن یا لبه های آن ایجاد می شود. علائم آن نیز شامل قرمزی و التهاب یا چرک ‌کردگی گوشه ناخن است.

 

لئوکونیچیا یا لکه های سفید روی ناخن (Leukonychia)

این عارضه به صورت نقاط و لکه های سفید روی ناخن به نظر می رشد. این پدیده معمولا بر اثر ضربه به ناخن پدیدار می‌شود و عموما ناشی از آسیب فیزیکی و یا اختلال در ساختار ماتریس ناخن است و بر خلاف تصور عمومی، نشانه ای از کمبود ویتامین یا مواد معدنی نیست.

 

قارچ ناخن یا اونیکومایکوزیس (Onychomycosis)

این عارضه، یک عفونت قارچی شایع در بزرگسالان است و در کودکان کمتر دیده می شود. درمان این نوع اختلال ناخن، کمی دشوار است.

 

پیتِ ناخن (Nail pits)

فرورفتگی های کوچک روی بستر ناخن، معمولا در نوزادان و کودکان شایع است.

به ندرت، احتمال دارد مشکلات ناخن در کودکان، علامتی از یک بیماری زمینه ای مثل پسوریازیس (psoriasis)، اختلالات بافت همبند و یا بیماری های خود ایمنی باشد. اگر وضعیت ناخن فرزندتان، شما را نگران کرده است، بهتر است به یک متخصص کودکان و یا درماتولوژیست کودک (متخصص پوست کودک) مراجعه کنید و راهنمایی های لازم را در این زمینه دریافت نمایید.

 

نکته ها

  • بروز تب بالا، عفونت های ویروسی و یا حتی عفونت های قارچی خاص می تواند موجب اختلالات ناخن در کودکان و نوزادان شود. 
  • مکیدن انگشتان یا ناخن جویدن کودکان می تواند باعث شکنندگی و لایه لایه شدن ناخن ها شود که در سال های اولیه زندگی بسیار رایج است.
  • همچنین کمبود روی و آهن نیز بدون شک می تواند موجب ناهنجاری های خاص در ناخن ها شود.

 

 

مرجع:

https://www.bundoo.com/articles/9-common-nail-disorders-in-children/

 

ما هو رأيك؟

حفظ التعليق ۹ اختلال رایج ناخن در کودکان

حفظ التعليق ۹ اختلال رایج ناخن در کودکان

از طریق این لینک میتوانید پرسش و پاسخ های پزشکی را مشاهده کنید و سوالات پزشکی ۹ اختلال رایج ناخن در کودکان را از متخصصین سلامتی 24 بپرسید
تسجيل سؤال جديد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید